آرشیو فروردین ماه 1403

آشنایی با تجهیزات روز صنعتی

اجزای گیربکس صنعتی

۱ بازديد
گیربکس‌های صنعتی از مهم‌ترین اجزای بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی هستند که وظیفه انتقال نیرو و گشتاور و همچنین کاهش یا افزایش سرعت الکتروموتور تا حد مورد نیاز را بر عهده دارند. برای آشنایی با سازوکار گیربکس صنعتی، ابتدا باید با اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا شویم.در این مقاله به بررسی تفاوت اجزای تشکیل‌دهنده گیربکس‌ها پرداخته و اجزای گیربکس‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.


قطعات گیربکس حلزونی

انواع ماردون و دنده حلزونی
قطعات پوسته و فلنج ها
شفت خروجی NMRV
شفت واسطه گیربکس مرکب
خرید محصول


قطعات گیربکس هلیکال

انواع دنده‌هلیکال، ساده، شفت‌دنده، دنده‌ سرشافتی،دنده پینیون‌کرانویل
انواع شفت
پوسته کامل و فلنج های انواع گیربکس هلیکال
خرید محصول


قطعات گیربکس خورشیدی

پوسته کامل گیربکس خورشیدی
دنده خورشیدی
دنده سیاره ای
دنده رینگی(حلقوی)
خرید محصول
اجزای تشکیل دهنده گیربکس صنعتی
همان‌طور که گفتیم، اجزای تشکیل‌دهنده گیربکس صنعتی شامل چرخ‌دنده، بلبرینگ، شفت، آب‌بندی، سیستم روانکاری و پوسته است.

پوسته گیربکس
پوسته گیربکس یا بدنه، تمام اجزای داخلی آن را در بر می‌گیرد، از آن‌ها در برابر فشار و آلودگی محافظت می‌کند؛ تمامی اجزای داخلی گیربکس روی پوسته سوار می‌شوند و حفظ تراز مناسب اجزای داخلی گیربکس ارتباط مستقیمی با پوسته دارد.

شفت گیربکس
گیربکس‌های صنعتی معمولاً دارای دو یا چند شفت هستند؛ شفت ورودی، نیرو را از محرک اصلی (مانند الکتروموتور) دریافت می‌کند و شفت خروجی نیرو را به قطعه محرک دیگری (مانند تسمه‌نقاله، پمپ و …) می‌رساند. همچنین ممکن است گیربکس دارای شفت‌های میانی برای انتقال نیرو بین استیج‌های (طبقات) مختلف چرخ‌دنده‌ها باشد. شفت گیربکس‌ها می‌تواند به دو صورت هالوشفت (توخالی) یا سالیدشفت (نری) باشد.

چرخ‌دنده‌ها
چرخ‌دنده‌ها مهم‌ترین و ضروری‌ترین اجزای یک گیربکس صنعتی هستند؛ چرخ‌دنده‌ها بر اساس نوع دندانه‌های قرار گرفته روی آن‌ها به دنده ساده، هلیکال، مخروطی و … تقسیم‌بندی می‌شوند.

بلبرینگ‌ گیربکس
یاتاقان، بلبرینگ و رولبرینگ برای پشتیبانی از شفت‌ها در داخل گیربکس استفاده می‌شوند؛ این قطعات اصطکاک را کاهش داده و چرخش مناسب شفت را تضمین می‌کنند.

آب‌بندی گیربکس
آب‌بندی یا سیل مکانیکی (Seal) به منظور جلوگیری از نشت روان‌کننده و ورود آلاینده‌ها به داخل گیربکس استفاده می‌شود. آب‌بندی‌ها معمولاً از جنس پلاستیک و مواد عایق ساخته شده و در محل اتصال شفت به دنده گیربکس قرار می‌گیرند. همچنین نقاطی مانند سوپاپ هوا و درپوش تخلیه روغن نیز از واشرهای مخصوصی جهت آب‌بندی استفاده می‌کنند.

سیستم روانکاری
گیربکس‌های صنعتی برای کاهش اصطکاک، دفع گرما و جلوگیری از پوسیدگی و ساییدگی نیاز به روغن‌کاری مناسب دارند. روان‌کننده‌هایی مانند روغن دنده یا گریس باید به خوبی درون گیربکس گردش داشته باشند.

لوازم جانبی گیربکس
بسته به کاربرد و الزامات خاص برنامه، گیربکس‌های صنعتی می‌توانند شامل لوازم جانبی مانند فلنج خروجی، شرینک دیسک، بک استاپ، بازوی گشتاور، سنسورهای حرارتی و لرزش و … باشند؛ این لوازم به نگهداری مناسب و پیشگیری از مشکلات احتمالی کمک می‌کنند.

اجزای گیربکس حلزونی
اجزای گیربکس حلزونی عبارت‌اند از:

پوسته
ماردون
چرخ‌دنده حلزونی
بلبرینگ‌ها
کاسه‌نمدها
سوپاپ هوا، دریچه بازدید روغن و پیچ تخلیه روغن
فلنج (در صورت وجود)
در ادامه به معرفی دقیق‌تر هر یک از قطعات داخل گیربکس حلزونی می‌پردازیم.


اجزای گیربکس حلزونی

ماردون گیربکس حلزونی

شفت ورودی گیربکس حلزونی یک ماردون فولادی است که دندانه‌های آن با یک چرخ‌دنده حلزونی درگیر می‌شود. این قطعه گیربکس حلزونی از ماشینکاری یک استوانه فلزی از جنس آلیاژ فولادی ساخته شده و به عنوان ورودی گیربکس، نیرو را به دنده حلزونی منتقل می کند.

ماردون یا شفت مارپیچ گیربکس حلزونی در دو نوع سالید شفت و هالو شفت برای انواع مختلف گیربکس حلزونی تولید می شود،

ماردون سالید شافت: این نوع ماردون، به‌شکل یک استوانه فلزی توپر ساخته‌ می‌شود. برای اتصال ماردون سالید یا شفت نری به الکتروموتور باید از قطعات جانبی مانند کوپلینگ یا تسمه و پولی استفاده‌شود.
ماردون هالوشافت: ماردون هالوشفت به‌شکل استوانه فلزی توخالی تولید شده و به صورت مستقیم با شفت موتور کوپل می‌شود. برای کوپل مستقیم الکتروموتور و گیربکس حلزونی هالوشفت، باید شفت الکتروموتور داخل هالوشفت ماردون قرار گرفته و خار مربوطه به درستی جا زده شود. برای محکم‌تر شدن اتصال، فلنج‌های موتور و گیربکس به هم پیچ می‌شوند.
ماردون گیربکس حلزونی

چرخ دنده گیربکس حلزونی

چرخ‌دنده حلزونی یکی از مهمترین قطعات گیربکس حلزونی است. چرخ دنده حلزونی وظیفه تولید و انتقال گشتاور خروجی را بر عهده دارد. باید دقت داشت که سطح درگیری ماردون و چرخ دنده در گیربکس حلزونی خیلی زیاد نیست و در نتیجه لقی این گیربکس نسبتا زیاد است و در مقایسه با گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان نسبتا پایینی تا حدود 65% دارد.

چرخ دنده گیربکس حلزونی

پوسته گیربکس حلزونی

پوسته گیربکس حلزونی معمولاً با دو جنس آلومینیوم و چدن ساخته می‌شود. پوسته چدنی دارای مقاومت و استحکام بیشتری بوده و در گیربکس های سایز متوسط تا بزرگ استفاده می شود. پوسته یا هوزینگ (Housing) تمامی اجزای داخل گیربکس را در بر می‌گیرد؛ همچنین برای کاهش اصطکاک و خنک‌کاری گیربکس، داخل پوسته گیربکس را با مقدار کافی از روغن مناسب گیربکس حلزونی پر می کنند.

گیربکس حلزونی با تجهیز بعدی به دو روش زیر متصل می‌شود:

پایه (نصب و پیچ شدن روی شاسی)
فلنج (نصب از طریق فلنج در قسمت شافت یا هالوشافت خروجی گیربکس)
بلبرینگ گیربکس حلزونی

یکی دیگر از مهم ترین اجزای گیربکس حلزونی، بلبرینگ‌ها هستند که به چرخش روان شفت‌ها کمک می‌کنند. همچنین بلبرینگ‌ها با کنترل نیروهای شعاعی و محوری روی شفت، به افزایش طول عمر کاری گیربکس کمک می‌کنند.

بلبرینگ گیربکس حلزونی

کاسه نمد گیربکس حلزونی

برای کارکرد گیربکس در شرایط بهینه نیاز است که روغن داخل آن حجم مناسبی داشته باشد و روانکاری دنده ها به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد. از این رو قطعه ای به نام کاسه نمد یا oil seal وجود دارد که برای جلوگیری از نشتی روغن و همچنین ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل گیربکس به‌کار می‌رود.

این قطعه جزو قطعات مصرفی گیربکس حلزونی است و پس از مدتی خاصیت آب‌بندی خود را از دست می‌دهد؛ زمان تعویض کاسه نمد با توجه به میزان کارکرد گیربکس و با توجه به بازرسی‌های دوره‌ای گیربکس حلزونی مشخص می‌شود. برای خرید قطعات گیربکس حلزونی از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان کالاصنعتی درتماس باشید.

کاسه نمد گیربکس حلزونی

قطعات اصلی گیربکس حلزونی شامل ماردون، دنده حلزونی، پوسته گیربکس و قطعات جانبی مثل بازوی گشتاور، فلنج خروجی و ... به صورت یدکی در بازار موجود است؛ اما با توجه به تفاوت‌های اندکی که در محصولات هر تولیدکننده وجود دارد، برای جایگزین کردن قطعات گیربکس باید به برند آن‌ها و سازگاری با گیربکس دقت نمایید. بهتر است قطعه جایگزین از همان برند قبلی خریداری شود.

قطعات گیربکس‌های حلزونی ایرانی توسط شرکت سازنده تولید و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد؛ اما قطعات گیربکس‌های اروپایی و چینی وارد ایران نمی‌شود و در صورت خرابی، باید کل گیربکس تعویض شود.

رایج‌ترین آسیب‌دیدگی در گیربکس‌های حلزونی مربوط به چرخ‌‌دنده است؛ لذا اصلی ترین و پر مصرف ترین قطعه یدکی گیربکس حلزونی، دنده حلزونی یا برنجی آن است. هنگام جایگزین کردن چرخ‌دنده حلزونی باید به عوامل زیر دقت نمایید:

شرکت تولیدکننده گیربکس
سایز یا تیپ گیربکس
نسبت تبدیل گیربکس
اکثر قطعات یدکی گیربکس حلزونی از طریق سایت کالا صنعتی قابل سفارش هستند.

اجزای گیربکس هلیکال مستقیم
اجزای گیربکس هلیکال شفت مستقیم

اجزای گیربکس هلیکال شفت مستقیم که با نام گیربکس هلیکال مستقیم نیز شناخته می‌شود، عبارت‌اند از:

2 الی 3 جفت دنده هلیکال (مارپیچ) که به شفت‌های ورودی و خروجی متصل شده اند.
کاسه‌نمدها
سوپاپ هوا
بلبرینگ‌ها
پیچ تخلیه روغن
لوازم جانبی مانند فلنج
اجزای گیربکس بول هلیکال
اجزای گیربیکس بول هلیکال

گیربکس بول هلیکال که با نام پینیون کرانویل نیز شناخته می‌شود، از چرخ‌دنده‌های هلیکال مارپیچ و مخروطی استفاده می‌کند؛ در این گیربکس‌ها جفت دنده مخروطی وظیفه تغییر جهت نیرو را بر عهده دارند. اجزای گیربکس بول هلیکال شامل:

پوسته
چرخ‌دنده‌ها
شفت
سوپاپ هوا
آب‌بندی‌ها
سوپاپ تخلیه روغن
بلبرینگ‌ها
لوازم جانبی مانند فلنج، بک استاپ، شرینک دیسک و بازوی گشتاور
گیربکس هلیکال شفت موازی
اجزای گیربکس هلیکال آویز یا شفت موازی، شامل چند جفت چرخ‌دنده هلیکال، شفت خروجی، بلبرینگ‌ها، واشر و آب‌بندی، سوپاپ هوا و لوازم جانبی مانند فلنج، بک استاپ و شرینک دیسک می‌شود. گیربکس‌های سه محور و چهار محور که با نام گیربکس قورباغه‌ای نیز شناخته می‌شوند، نوع دیگری از گیربکس‌های هلیکال شفت موازی هستند که از ساختار نسبتاً مشابهی با گیربکس‌های هلیکال آویز استفاده می‌کنند.

اجزای گیربکس هلیکال آویز

اجزای گیربکس اکسترودر
اجزای گیربکس اکسترودر بسیار مشابه گیربکس‌های هلیکال سه محور است؛ مهم‌ترین تفاوت این دو گیربکس در نوع بیرینگ‌های آن‌ها است. در گیربکس اکسترودر از بیرینگ (بلبرینگ و رولبرینگ) کف گرد استفاده می‌شود. اجزای گیربکس اکسترودر عبارت‌اند از:

پوسته
شفت ورودی
کاسه‌نمدها
بیرینگ‌های عادی و کف گرد
دنده‌های هلیکال Z1 تا Z4
فلنج خروجی
اجزای گیربکس خورشیدی
چرخ‌دنده‌های گیربکس خورشیدی در یک سیستم خاص به نام سیاره‌ای قرار دارند. در این سیستم یک چرخ‌دنده ساده (چرخ‌دنده خورشیدی) در مرکز قرار دارد و تعدادی چرخ‌دنده دیگر (چرخ‌دنده سیاره‌ای) در اطراف آن بوده و دندانه‌های آن‌ها با یکدیگر درگیر می‌شود؛ در نهایت همگی چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای درون یک دنده رینگی قرار می‌گیرند و تمام چرخ‌دنده‌های سیاره‌ای روی یک حامل سوار می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سیستم چینش گیربکس‌های خورشیدی پیشنهاد می‌کنیم از صحفه گیربکس خورشیدی چیست؟ بازدید کنید.

گیربکس‌های خورشیدی اغلب برای کاربردهای با دقت بالا استفاده می‌شوند؛ به همین علت می‌توان این گیربکس‌ها را به‌صورت چندطبقه یا چندمرحله‌ای استفاده نمود. علاوه بر چرخ‌دنده‌های ساده، رینگی و حامل، این گیربکس‌ها شامل اجزای زیر هستند:

سوپاپ تخلیه هوا
آب‌بندها
شفت ورودی و خروجی
بلبرینگ‌ها
پوسته
سایر اجزا مانند بک استاپ و …
اجزای گیربکس خورشیدی

اجزای گیربکس سایکلو
گیربکس های سایکلو طراحی منحصر به فردی داشته و از چرخ دنده های رایج استفاده نمی کنند. اجزای گیربکس سایکلو شامل:

شفت ها
چرخ سیکلوئیدی
بلبرینگ ها
پوسته گیربکس
کاسه نمدها
پین بوش و دنده های پین
واشر یا رینگ اسپیسر
اجزای گیربکس سایکلو

نتیجه‌گیری

آشنایی با اجزای گیربکس‌های صنعتی برای شناخت بهتر و تعمیر و نگهداری مناسب آن‌ها ضروری است؛ در این مقاله به‌اختصار به معرفی اجزای کلی هریک از انواع گیربکس‌های صنعتی پرداختیم اما برای جزئیات بیشتر باید به بخش مقالات وب‌سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و مقالات مربوط به هر گیربکس را مطالعه فرمایید. همچنین در صورتی‌که سؤال یا ابهامی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/12/%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C

رولبرینگ مخروطی DKFL

۱ بازديد
برند DKFL یک برندآلمانی می باشد که فعالیت خود را در سال 1904 آغاز کرده و با نام DKF شروع به کار کرد. برند DKFL و بلبرینگ و رولبرینگ های موجود با این برند در واقع چینی تحت لیسانس آلمان می باشند که کیفیت بسیار بالایی دارند. اگر بخواهیم برند DKFL را با سایر برند های مقایسه کنیم، باید بگوییم این برند نسبت به دیگر برند های چینی بسیار کیفیت بالاتری دارد و در مقابل برند های ژاپنی نیز کیفیت بسیار مطلوبی از خود نشان می دهد. ما در کالا صنعتی به مشتریانی که به دنبال کیفیت مطلوب و در عین حا قیمت مناسب می باشند این برند را پیشنهاد می دهیم.

لوگو DKFL

رولبرینگ های مخروطی
رولبرینگ های مخروطی از چهار جزء تشکیل شده است که این اجزا شامل رینگ داخلی، رینگ خارجی، عناصر غلتان و قفسه رولبرینگ است. قفسه در بلبرینگ این وظیفه را دارد که عناصر غلتان را در جای خود نگه دارند و اجازه ندهد این عناصر از رولبرینگ خارج شوند. قفسه ها در رولبرینگ های مخروطی معمولا از جنس فولاد پرسکاری شده و یا فیبری (پلی آمید) است. در رولبرینگ های مخروطی، اجزا آن ها را می توان به صورت جداگانه نصب کرد و همین امر باعث شده که مونتاژ و دمونتاژ این رولبرینگ ها امری آسان باشد. در رولبرینگ های مخروطی، به مسیر غلتش و رینگ داخلی ، مخروط (CONE) گفته می شود و به مسیر غلتش و رینگ خارجی کاپ (CUP) می گویند.

انواع رولبرینگ های مخروطی DKFL
رولبرینگ مخروطی تک ردیفه
رولبرینگ مخروطی دو ردیفه
رولبرینگ مخروطی تک ردیفه
بلبرینگ مخروطی تک ردیفه DKFL

رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه خود دارای سه نوع است.

رولبرینگ مخروطی تک ردیفه ساده : این رولبرینگ ها ساده ترین و پرکاربرد ترین نوع این رولبرینگ ها است.
رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه D : در رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه D عناصر غلتان شیب بیشتری نسبت به رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه ساده دارند. برای مثال در رولبرینگ 30203D عناصر غلتان شیب بیشتری نسبت به رولبرینگ 30203 دارد. رولبرینگ 30203D را با کد 31203 نیز می شناسند.
رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه اینچی : رولبرینگ های مخروطی اینچی هیچ متد و قوانین خاصی ندارد و وقتی یک کد رولبرینگ اینچی مشاهده می کنیم صرفا یک سایز و اندازه خاص مدنظرمان است. برای مثال رولبرینگ مخروطی 30203 هم اندازه و هم سایز بلبرینگ 6203 می باشد و سایز آن ها طبق قوانین خاصی پیش می رود ولی در رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه اینچی این چنین نیست.
برای اطلاع از آخرین قیمت و نحوه خرید رولبرینگ و موجودی با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید.

ادامه متن در پایین صفحه ...

وضعیت جدیدترین پربازدیدترین پرفروشترین ارزانترین گرانترین الفبا محبوب ترین
رولبرینگ مخروطی 30204 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30204 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۲۶۲,۰۰۰ تومان
۱۳۳,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30206 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30206 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۲۶۵,۰۰۰ تومان
۱۶۱,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 32007 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 32007 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۲۴۴,۰۰۰ تومان
۱۴۷,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30208 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30208 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۳۴۲,۰۰۰ تومان
۲۳۵,۲۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30308 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30308 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۵۹۵,۰۰۰ تومان
۴۹۳,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 31308 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 31308 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۴۸۷,۰۰۰ تومان
۴۰۳,۲۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 31309 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 31309 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۵۹۱,۰۰۰ تومان
۴۴۱,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30209 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30209 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۳۲۶,۰۰۰ تومان
۲۷۷,۲۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30310 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30310 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۴,۹۴۴,۰۰۰ تومان
۴۶۹,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 31310 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 31310 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۶۴۵,۰۰۰ تومان
۴۸۳,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 31311 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 31311 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۷۴۸,۰۰۰ تومان
۶۲۳,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 32011 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 32011 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۴۶۳,۰۰۰ تومان
۳۵۸,۴۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30312 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30312 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۹,۲۴۸,۰۰۰ تومان
۸۰۵,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ کروی 31312 برند DKFL
رولبرینگ کروی 31312 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۸۷۲,۰۰۰ تومان
۶۶۵,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30215 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30215 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۹۲۱,۰۰۰ تومان
۷۶۳,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30315 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30315 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۱,۶۲۴,۰۰۰ تومان
۱,۳۳۷,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 32017 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 32017 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۷۲۸,۰۰۰ تومان
۶۲۳,۰۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 33022 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 33022 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

۲,۰۱۷,۰۰۰ تومان
۱,۲۵۷,۲۰۰ تومان
ثبت سفارش
رولبرینگ مخروطی 30202 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30202 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

تماس بگیرید
رولبرینگ مخروطی 32005 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 32005 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

تماس بگیرید
رولبرینگ مخروطی 30309 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30309 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

تماس بگیرید
رولبرینگ مخروطی 30210 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 30210 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

تماس بگیرید
رولبرینگ مخروطی 32013 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 32013 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

تماس بگیرید
رولبرینگ مخروطی 32015 برند DKFL
رولبرینگ مخروطی 32015 برند DKFL
تحت لیسانس آلمان | خرید تعداد تخفیف دارد | مشاوره رایگان | پیشنهاد ...

تماس بگیرید
12
رولبرینگ مخروطی دو ردیفه
رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه، درواقع دو رولبرینگ مخروطی تک ردیفه می باشند که در سه حالت رو در رو، پشت به پشت و پشت سر هم در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

1) رولبرینگ های پشت سر هم: این رولبرینگ ها طوری نصب شده اند که جهت تحمل باری یکسانی دارند. این نوع نصب زمانی استفاده می شود که یک رولبرینگ مخروطی توانایی تحمل بار وارد شده را نداشته باشد.

2) رولبرینگ های پشت به پشت: در این نوع نصب عناصر غلتان طوری قرار گرفته اند که نوک آن ها رو به روی یکدیگر است. در این نوع نصب رولبرینگ ها می توانند بارهای محوری در هر دو جهت را در خود جای دهند.

رولبرینگ مخروطی پشت به پشت

3) رولبرینگ های رو در رو: رولبرینگ های نصب شده به صورت رو در رو، می توانند بارهای محوری ها در هر دو جهت تحمل کنند و همچنین قادر هستند مقدار محدودی از ناهماهنگی ها را در خود جای دهند.

رولبرینگ مخروطی رو در رو
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2692/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%B7%DB%8C/%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%B7%DB%8C-dkfl

تولید هواکش دمنده

۱ بازديد
هواکش‌ها نقشی حیاتی در تهویه و تصفیه هوای محیط‌های مختلف ایفا می‌کنند. از منازل مسکونی گرفته تا کارخانه‌های صنعتی، وجود یک سیستم تهویه مناسب با استفاده از هواکش‌های باکیفیت، لازم و ضروری است و سلامتی و آسایش افراد را تضمین می‌کند. شرکت دمنده از سال 1346 فعالیت خود را با تولید انواع هواکش خانگی دمنده و هواکش صنعتی دمنده آغاز کرده است. در حال حاضر برند دمنده یکی از با کیفیت ترین برندهای تولید کننده انواع تهویه و هواکش در ایران است.تنوع محصولات دمنده به بیش از 150 مدل در انواع خانگی، صنعتی، آکسیال تاسیساتی، سانتریفیوژ تاسیساتی و تخلیه دود است. تمامی هواکش ها و محصولات دمنده، با نشان استاندارد ایمنی و همراه با گواهینامه CE اروپا تولید می شوند. همچنین هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی است که باعث می شود شما بتوانید بدون نگرانی محصولات این برند را خریداری کنید و از گارانتی آن نیز بهره مند شوید.

خرید هواکش دمنده (راهنمای انتخاب و خرید)
یکی از سؤالاتی که همواره مشتریان هنگام خرید هواکش دارند این است که چه هواکشی مناسب است؟ هنگام خرید هواکش باید پارامترهایی را مورد توجه قرار داد تا بتوان هواکش مناسبی را خریداری کرد. در ادامه پارامتر هایی را بیان می کنیم که هنگام خرید هواکش دمنده باید مورد بررسی قرار داد:

نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.
مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.
سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.
گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.
نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.
برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

نمایندگی هواکش دمنده
کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن هواکش دمنده فعالیت کند. نمایندگی دمنده علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش دمنده موظف است کیفیت، اصالت کارا تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع هواکش دمنده به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند دمنده با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد.

انواع هواکش دمنده
هواکش خانگی دمنده
هواکش صنعتی دمنده
هواکش آکسیال دمنده
هواکش سانتریفیوژ دمنده
انواع هواکش دمنده صنعتی
این سری از هواکش های دمنده نسبت به هواکش خانگی، قدرت بیشتری دارند. هواکش صنعتی دمنده برای فضاهای صنعتی مانند کارخانه ها، کارگاه ها، سوله ها و... مورد استفاده قرار میگیرند. هواکش صنعتی دمنده معمولا فلزی هستند و مقاومت بالایی دارند. همچنین این سری از هواکش های دمنده در برابر شرایط مختلف مانند رطوبت، زنگ زدگی و... مقاوم هستند. در ادامه به معرفی انواع هواکش های صنعتی دمنده پرداخته می شود. هواکش های صنعتی دمنده همگی آکسیال هستند و نسبت به هواکش های آکسیال تاسیساتی دمنده قدرت کمتری دارند.

هواکش دمنده صنعتی ایلکا
هواکش صنعتی دمنده ایلکا

هواکش دمنده صنعتی فلزی (سنگین و سبک)
هواکش صنعتی دمنده فلزی (سنگین و سبک)

هواکش دمنده صنعتی مدل پروانه دایکست
هواکش صنعتی دمنده مدل پروانع دایکست

هواکش دمنده صنعتی طرح آلمان
هواکش صنعتی دمنده طرح آلمان

هواکش دمنده خانگی
هواکش خانگی دمنده یکی از پر فروش ترین محصولات شرکت دمنده است که در سال های اخیر به دلیل کیفیت بالا به همراه قیمت مناسب بسیار محبوب شده است. هواکش های خانگی برای مصارف سبک و فضاهای نسبتا کوچک مانند حمام، آشپزخانه و دستشویی و به طور کلی مکان هایی که هوا به طور طبیعی در جریان نیست کاربرد دارد. برند دمنده در طراحی و تولید هواکش خانگی بسیار عملکرد مطلوبی داشته و دارای گواهینامه CE اتحادیه اروپا و نشان استاندارد ایمنی است. از این رو با تهیه هواکش خانگی دمنده بهترین کارایی را تجربه خواهید کرد.

هواکش خانگی دمنده مدل لوله ای توربو
هواکش خانگی دمنده مدل لوله ای توربو

هواکش خانگی دمنده مدل هایلوکس
هواکش خانگی دمنده مدل هایلوکس

هواکش خانگی دمنده مدل دریچه دار لوکس
هواکش خانگی دمنده مدل دریچه دار لوکس

هواکش خانگی دمنده مدل فلزی
هواکش خانگی دمنده مدل فلزی

هواکش سانتریفیوژی دمنده
این سری از هواکش های دمنده برای ایجاد ظرفیت هوادهی متوسط در فشارهای بالا استفاده می شود. در هواکش سانتریفیوژ دمنده، هوا در جهت محور فن وارد شده و عمود بر محور فن خارج می شود. این نوع از فن های دمنده در دو نوع پروانه فوروارد و بکوارد تولید و طراحی می شوند و قسمت حلزونی در آن ها وظیفه هدایت هوا و انتقال آن به سمت دهانه خروجی را دارد. هواکش های سانتریفیوژ دمنده با موتورهای تکفاز یا سه فاز در در سرعت ها 900، 1400 و 3000 دور طراحی و تولید می شوند. در ادامه به بررسی و معرفی برخی از انواع هواکش های سانتریفیوژ دمنده می پردازیم.

هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف بکوارد سری BIB
هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف بکوارد سری bib

هواکش رادیال سقفی دمنده
هواکش رادیال سقفی دمنده

هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف فوروارد
هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف فوروارد

هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل دو طرف فوروارد
هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل دو طرف فوروارد

هواکش بلوئر فن کویل دمنده
هواکش بلوئر فن کوئل دمنده

هواکش بکوارد حلزونی دمنده
هواکش بکوارد حلزونی دمنده

هواکش بین کانالی مدل لاین ونت دمنده
هواکش بین کانالی مدل لاین ونت دمنده

هواکش آکسیال دمنده
در هواکش آکسیال دمنده که با نام هواکش های محوری نیز معروف است جهت ورود و خروجح هوا یکسان می باشد و این هواکش های دمنده در راستای محور مکش کرده و در همان راستا تخلیه می کنند. هواکش آکسیال دمنده در دو نوع جلو زن (جهت جا به جایی هوا مانند هواکش های معمولی) و معکوس (جهت نصب روی دستگاه های تهویه مطبوع نظیر کندانسور) تولید می شوند. هواکش های آکسیال دمنده در انواع متفاوتی تولید می شوند که در ادامه مشخصات آن ها نشان داده شده است. این سری از هواکش های دمنده نسبت به هواکش های صنعتی دمنده، قدرت بیشتری دارند و در مکان های خاص مورد استفاده قرار میگیرند.

هواکش آکسیال یوروونت دمنده
هواکش آکسیال یوروونت دمنده

هواکش آکسیال صنعتی ایلکا فلزی دمنده
هواکش آکسیال صنعتی ایلکا فلزی دمنده

هواکش آکسیال سیلندری دمنده
هواکش آکسیال سیلندری دمنده

قیمت هواکش دمنده
یکی از عواملی که همواره برای خریدار اهمیت دارد، قیمت محصول است. قیمت هواکش دمنده به عوامل متعددی بستگی دارد و طیفی از رنج قیمت های مختلف را در می‌گیرد. محصولات دمنده همواره با قیمت بسیار مناسب و اقتصادی همراه با کیفیت بالا به مشتریان عرضه می شود. در ادامه به بررسی مواردی به بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است می پردازیم:

ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.
ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.
محل خرید: یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.
نوع موتور و مدل هواکش دمنده
ابعاد فیزیکی هواکش
ظرفیت تصفیه و دبی هواکش
سطح مصرف انرژی
قیمت هواکش دمنده می تواند از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متفاوت باشد که به نوع هواکش، قابلیت های آن، ابعاد و... بستگی دارد. سایت کالا صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان رسمی برند دمنده مشغول به فروش انواع هواکش دمنده با بهترین قیمت ها را به مشتریان خود ارائه داده است. شما می توانید برای اطلاع از به روز ترین قیمت های انواع هواکش دمنده، محصولات این برند را مشاهده کنید.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2793/%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%AF%D9%85%D9%86%D8%AF%D9%87

گیربکس همزن و میکسر

۱ بازديد
موتور گیربکس میکسر چگونه تجهیزی است؟
گیربکس میکسر تجهیزی است که گشتاور و دور تولید شده توسط الکتروموتور را به بازویی همزن انتقال میشود و به طور کلی میکسرها تجهیزاتی هستند که برای مخلوط کردن و همگن سازی مواد به صورت زیر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

جامد با جامد
جامد با مایع
مایع با مایع
انواع میکسرهای صنعتی
میکسر بلندر (روبانی، وی، پیوسته، پیچی و پیچی مخروطی، مخروطی دوبل)
میکسر سیاره ای و سیاره ای دوبل
میکسر چرخش متقابل
میکسر دو شافته و سه شافته
میکسر خلاء
میکسر پخش کننده
میکسر پارویی
میکسر مواد با ویسکوزیته بالا مانند چسب
میکسر برش بالا
میکسر مقیاس آزمایشگاهی
میکسر جت
میکسر متحرک
میکسر بانبری
دسته بندی گیربکس میکسر
گیربکس میکسر را بر اساس کاربرد آن به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

گیربکس میکسر حلزونی
گیربکس میکسر خورشیدی
گیربکس میکسر هلیکال
گیربکس میکسر حلزونی
کاربردی ترین و ارزان ترین گیربکس میکسرهای صنعتی از نوع حلزونی می باشد. این مدل گیربکس را با نام های عمودی یا 90 درجه نیز میشناسند. ساختمان این تجهیز شامل یک محور فولادی و یک چرخ دنده برنجی است.

گیربکس حلزونی قدرت ورودی الکتروموتور به وسیله یک ماردون فلزی به چرخ دنده برنجی منتقل کرده و در نتیجه نیرو به اندازه نود درجه تغییر جهت پیدا می کند. نسبت تبدیل گیربکس حلزونی با توجه به دور خروجی مورد نیاز تعیین می شود که در بسیاری از موارد 1 به 30 تا 1 به 50 است.

یکی از عمده‏ ترین موارد مصرف گیربکس حلزونی در خطوط تولید، استفاده در همزن ( میکسر ) مواد در پروسه تولید مواد شیمیائی یا غذائی یا معدنی و ساختمانی و ... غیره می‏باشد.

مخصوصاً بدلیل انعطاف پذیری در انتخاب نسبت تبدیل های بالا در ابعاد کوچک و همچنین موقعیت نسب بهتر نسبت به گیربکس هلیکال مستقیم با توجه به زاویه 90 درجه ورودی، نسبت به خروجی، این گیربکس در بالا یا پایین میکسر و یا همزن در دو صورت F پایه بلند و Fc پایه کوتاه و دو طرح VF و ( حلزونی مکعبی ) گیربکس NMRV استفاده می‏شود.

مخزن هم زن ماسه

مشخصات گیربکس حلزونی همزن و میکسر
گیربکس همزن حلزونی باید دارای مشخصه‏ های زیر باشند:

هالو شفت
محاسبه بار شعاعی
انتخاب درست نوع گیربکس
دقت به نوع مواد
هالوشفت باشند
که شفت همزن داخل دنده جاساز شود و از انتها مهار شود و به راحتی قابل مونتاژ باشد.

محاسبه بار شعاعی
توجه به بار شعاعی و محوری ایجاد شده بر روی بلبرینگ گیربکس حلزونی بسیار موثر در طول عمر گیربکس میکسر و همزن میباشد. به عنوان مثال بلبرینگ خروجی گیربکس های حلزونی بلبرینگ ردیف 6000 می‏باشد. این نوع بلبرینگ تحمل بار محوری را ندارد بهتر است بلبرینگ پایینی دنده از بلبرینگ مخروطی کف گرد و ردیف 30000 استفاده شود که تحمل بار محوری را داشته باشد. در صورتی که طول محور همزن زیاد باشد بهتر است از یاتاقان برای خنثی کردن لنگی پروانه و عدم انتقال آن به گیربکس استفاده نمود.

گیربکس

انتخاب درست نوع گیربکس
در صورتی که موتور و گیربکس زیر بار مواد در میکسر استارت میگردد بهتر است از گیربکس سری VF یا NRV و تسمه پولی استفاده گردد تا کمی از فشار توسط پولی و تسمه دفع شود در غیر این صورت میتوان گیربکس را به صورت مستقیم در سری های MVF یا NMRV به الکتروموتور فلنچ دار متصل نمود. در گیربکس های حلزونی این امکان وجود دارد که هر نوع موتوری را از جمله الکتروموتور ضد انفجار، الکتروموتورهای ترمزدار و موتور با IP های مختلف را به گیربکس متصل نمود.

دقت به نوع مواد دقت
برای استفاده از گیربکس حلزونی جهت همزن های مواد گرم مانند دیگ ‏های پخت بهتر است از گیربکس مدل F با صفحه اسقرار موتور بر روی آنها ( گیربکس دو طبقه ) و همچنین اتصال غیر مستقیم محور خروجی با شفت همزن بهره برد و گیربکس را با کاسه نمد های مقاوم در برابر حرارت و روانکار مناسب و مقاوم در برابر درجه حرارت بالا تجهیز نمود. لازم به ذکر است که استفاده از روانکار ( روغن ) با چسبندگی مناسب و تمیز و همچنین سرویس دوره ای گیربکس از نکات بسیار پر اهمیت است.

دیگ پخت یا بچینگ

انتخاب گیربکس های مناسب جهت تجهیز میکسرهای صنعتی
گیربکس مناسب برای دیگ (بچینگ) پخت گوجه فرنگی
در گیربکس های پچینگ پخت گوجه الکتروموتور نصب در صفحه اسقرار بالای گیربکس توسط یک پولی 2 تسمه B به گیربکس ( گیربکس دو طبقه ) منتقل می‏شود، نسبت تبدیل پولی سر موتور به گیربکس 1/2 میباشد دور مناسب دیگ ‏های رب 25 الی 30 دور بر دقیقه می‏باشد. لذا بهترین نسبت تبدیل گیربکس 1/23 است پس دور ورودی به گیربکس 750 دور و دور خروجی 30 دور میگردد این مسئله چند مزیت دارد.

بخاطر نسبت تبدیل پایین گیربکس کمتر گرم می‏شود.
همچنین هرچه نسبت تبدیل در گیربکس های حلزونی پایین تر باشد راندمان گیربکس بالاتر است.
گشتاور خروجی افزایش پیدا می‏کند.
گیربکس همزن

گیربکس مناسب دیگ رب
برای توان 3 کیلووات VF130/F
برای 4 کیلووات VF150/F
برای 5.5 کیلووات گیربکس VF185/F
تمام انواع گیربکس حلزونی دارای صفحه اسقرار موتور می‏باشند ولی بیشترین نمونه استفاده شده VF/130/F می‏باشد.

گیربکس مناسب همزن چسب و ماسه ( میکسر )
گیربکس مناسب لایروبی مخازن

در زیر به چند نمونه از گیربکس های حلزونی رایج که در ریخته ‎گری جهت مخلوط کردن چسب با ماسه CO2 استفاده می‎شود میپردازیم :

نمونه‏ های پر مصرف VF130/FC با نسبت تبدیل 1/40 جهت مخزن 50kg
موتور 4Kw و VF150/FC جهت 100kg
موتور 5/5Kw و گیربکس VF185/FC با نسبت تبدیل 1/40 برای میکسر 200 کیلویی
و برای موتور 7/5Kw جهت میکسر 300kg از گیربکس VF210/F
از VF250/F جهت مخزن 400 الی 500kg و با موتور 15Kw استفاده میشود و همگی انتقال موتور توسط تسمه و پولی به صورت مستقیم میباشد.
گیربکس مناسب هوادهی فاضلاب
گیربکس حلزونی VF185/FC با نسبت تبدیل 1/20 جهت هوادهی فاضلاب همراه با یاتاقان زیر گیربکس و توان موتور 7/5Kw با صفحه استقرار موتور و انتقال توسط تسمه و پولی انجام شده و توربین هوادهی از جنس فایبرگلاس طرح فنویک به قطر 800mm استفاده شده است.

گیربکس مناسب هوادهی
گیربکس مناسب تخلیه و لایروبی مخازن فاضلاب یا کاشی و سرامیک
برای لایروبی کف مخازن ته نشینی فاضلاب یا پروسه‏ های شیمیایی دیگر از گیربکس سه مرحله‏ ای حلزونی 86/130/250/FC MVF/VF/VF با موتور 1/5Kw و دور خروجی 0/5 الی 0/1 دور بر دقیقه و یا گیربکس خورشیدی استفاده میگردد.

تیکنر فاضلابی

انتخاب گیربکس مناسب همزن بر اساس دور
لازم به یادآوری است که دورهای مناسب مخازن به سه دسته تقسیم می‏شوند:

جهت حل شدن مواد جامد در مایع که نیاز به دور حدود 200 دور می‏باشد.
در مخلوط شدن مواد با مایع و انجام پروسه تولید حدود 40 دور
جهت جلوگیری از ته‏نشینی مواد دورهای پایین در حدود 10 دور به پایین
این صفحه امکان نصب موتور را در قسمت فوقانی گیربکس فراهم می‏نماید و در مواردی که محدودیت فضا از لحاظ استقرار در صفحه افقی وجود داشته باشد تسهیلات ویژه‏ای را بوجود می‏آورد. این نحوه آرایش بیشتر در مورد همزن های مواد کاربرد دارد این انتقال توان بین موتور و گیربکس از طریق تسمه ‏های با مقطع V میسر می‏گردد.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/592/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%86-%D9%88-%D9%85%DB%8C%DA%A9%D8%B3%D8%B1

ترمز الکتروموتور چیست + انواع

۱ بازديد
در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت استفاده الکتروموتور ترمزدار، کاربردها و همچنین انواع ترمز الکتروموتور صحبت کنیم. اگر شما هم در مورد این موارد کنجکاو هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. ضمناً برای مشاهده مشخصات و خرید انواع الکتروموتورها می توانید به وبسایت کالا صنعتی مراجعه نمایید.

ترمز الکتروموتور چیست؟
ترمز الکتروموتور، یک قطعه مکانیکی است که به دینام متصل می شود و در صورتی که برق آن قطع شود، سرعت شفت را کاهش داده و یا حرکت آن را به طور کلی متوقف می کند. بدیهی است که اگر یک الکتروموتور بدون ترمز از منبع برق خود جدا شود، بعد از مدتی محور آن از حرکت باز می ایستد؛ ولی برای کاهش ایمن سرعت الکتروموتور و توقف آن در مدت کوتاهتری از حالت طبیعی، باید از ترمز الکتروموتور استفاده نماییم.



ترمز موتور الکتریکی

کاربرد الکتروموتورهای ترمزدار
الکتروموتورهای ترمزدار به علت کنترل دقیق که روی سرعت و توقف سریع و مطمئن دستگاه دارند، در بسیاری از صنایع استفاده می شوند. در ادامه برخی از کاربردهای الکتروموتورهای ترمزدار را نام می بریم:

انواع بالابرهای انسانی و ساختمانی؛ مانند موتور تکفاز بالابر
پله برقی
سرو موتورها (ServoMotors)
انواع آسانسورها
صنایع دارویی و غذایی
جرثقیل ها
نوار نقاله ها
دستگاه های بسته بندی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک
انواع ترمز الکتروموتور
ترمزهای الکتروموتور در مدل های مختلفی عرضه می شوند و می توان بر اساس پارامترهای مختلفی آن ها را دسته بندی کرد. الکتروموتورهای بر اساس نوع جریان و منبع تغذیه به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

جریان مستقیم (DC)
جریان متناوب (AC)
ترمز الکتروموتور تکفاز
ترمز الکتروموتور سه فاز
همچنین می توان انواع ترمز الکتروموتور را بر اساس نحوه عملکرد آن ها به گروه های زیر دسته بندی کرد:

ترمز مکانیکی
ترمز مغناطیسی
البته هریک از موارد بالا، خود شامل زیر گروه های مختلفی می شود که در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم.

انواع ترمز الکتریکی

ترمز مکانیکی الکتروموتور
ترمز مکانیکی الکتروموتور، یکی از قدیمی ترین انواع ترمز الکتروموتور بوده و با اعمال نیروی مکانیکی اصطکاک بر محور خروجی موتور، آن را متوقف می سازد. در این ترمزها معمولاً از یک کالیپر ترمز یا دیسک ترمز که به شافت خروجی متصل شده، استفاده می کنند. ترمز مکانیکی الکتروموتور در موتورهایی که قدرت بسیار زیادی دارند و ممکن است سیستم ترمز الکتریکی قادر به توقف آن ها نباشد استفاده شده و اغلب به عنوان یک راه حل پشتیبان و در صورت بروز خطا در ترمز الکترومغناطیسی فعال می شود. همچنین اگر الکتروموتور با وجود بار نیاز به توقف داشته باشد (آسانسور و بالابر)، این نوع ترمز توصیه می شود. انواع این ترمزها شامل:

ترمز تسمه ای
ترمز تسمه ای یا نواری، ساده ترین نوع ترمز الکتروموتور هستند و اغلب به عنوان مکانیزمی برای جلوگیری از چرخش معکوس موتور استفاده می شوند. این مدل ترمزها دارای یک نوار انعطاف پذیر هستند که به دور یک درام چرخان پیچیده شده و انتهای آن از یک اهرم متحرک عبور می کند؛ با اعمال کشش به نوار، گشتاور اصطکاکی ایجاد شده و به عنوان ترمز عمل می کند.

ترمز درام
ترمزهای درام معمولاً در اتومبیل ها استفاده می شوند؛ در این ترمز با فشار آوردن لنت ها به سطح درام دوار، سرعت چرخش کاهش داده می شود. اجزای این ترمزها شامل درام ها، لنت، پیستون، فنر، یک مکانیزم تنظیم کننده و یک مکانیسم ترمز اضطراری است. سه مورد از پر مصرف ترین انواع ترمز درام، تک لنت، دو لنت و Duo-servo می باشد.
بزرگترین عیب ترمزهای درام این است که به مرور زمان و در اثر دمای بالایی که تولید می کند، لنت ها فرسوده شده و به مرور زمان از قدرت توقف ترمز کاسته می شود. که به صورت کامل در مقاله عیب یابی الکتروموتور در مورد این موضوع صحبت شده است.

ترمز دیسکی
ترمزهای دیسکی دارای یک کالیپر هستند که لنت ها را روی یک دیسک چرخان فشار می دهد؛ رایج ترین نوع ترمزهای دیسکی کالیپر شناور تک پیستونی است. اجزای اصلی این نوع ترمز، شامل لنت ترمز، کالیپر و پیستون است.

ترمز مغناطیسی الکتروموتور
یکی دیگر از انواع ترمز الکتروموتور، ترمز مغناطیسی است. ترمز الکترومغناطیسی الکتروموتور، در واقع نوعی ترمز غیر تماسی است که در آن ها از میدان مغناطیسی برای فعال کردن اجزای مختلف ترمز استفاده می شود. این نوع ترمزها شامل 4 نوع هستند که در ادامه بیان می شود.

ترمز مغناطیس دائم
ترمز مغناطیس دائم، وقتی که برق موتور عمداً یا سهواً قطع شود، حرکت آن را متوقف می سازد و یا موتور را در جایی که هست نگه می دارد تا مجدداً جریان الکتریکی وصل شود. در این ترمزها از یک آهنربای دائمی برای جذب یک آرمیچر استفاده می شود و هنگامی که ترمز فعال شود، آهنربا یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد و آرمیچر را به سمت خود جذب می کند. نیروی اصطکاک آرمیچر، گشتاور لازم جهت توقف موتور را فراهم می آورد.برای آشنایی با ساختار آرمیچر میتوانید مقاله آرمیچر چیست را مطالعه کنید. برای از کار انداختن ترمز، کافی است مجدداً برق به سیم پیچ موتور اعمال شود؛ با این عمل یک میدان مغناطیسی جایگزین به وجود می آید و شار مغناطیسی آهنربا را خنثی می کند.

ترمز الکترومغناطیسی
ترمز الکترومغناطیسی، از یک سیم پیچ، هاب و آرمیچر تشکیل شده است؛ هنگامی که ترمز فعال می شود، سیم پیچ به یک آهنربا تبدیل شده و یک میدان مغناطیسی به وجود می آورد. این نیروی مغناطیسی آرمیچر را به سمت صفحه آهنربا کشیده و اصطکاک بین این دو باعث کند شدن و توقف چرخش شفت می شود.

ترمز جریان گردابی
ترمز جریان گردابی، از دو روتور که جریان مخالف یکدیگر تولید می کنند، استفاده می نماید. با توجه به اینکه این ترمزها هیچگونه تماس فیزیکی بین قطعات ایجاد نمی کنند، تعمیر و نگهداری بسیار راحتی دارند.

ترمز هیسترزیس
ترمز هیسترزیس، آخرین مدل از ترمزهای الکترومغناطیسی است که از اصلی با همین نام، هیسترزیس برای ایجاد گشتاور کنترل کننده حرکت استفاده می نماید. قابل اطمینان بودن، سر و صدای کم، سرعت بالا و هزینه نگهداری پایین، از جمله مزایای این نوع ترمز می باشد.

لزوم استفاده از ترمز الکتروموتور
مدت زمان قطع برق تا ساکن شدن شفت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله سرعت نامی الکتروموتور، وضعیت روان بودن بلبرینگ، وضعیت نصب الکترموتور به سایر تجهیزات و بسیاری از عوامل دیگر. در بعضی از کاربردها اگر توقف الکتروموتور به سرعت انجام نگیرد، آسیب‌های جبران ناپذیر مالی و جانی به بار می آورد. بنا به عقیده بسیاری از متخصصان، توقف فوری حرکت موتور پس از قطع جریان برق، اهمیت بسیار بالاتری نسبت به شروع به کار سریع آن دارد؛ تأخیر در راه اندازی موتور منجر به بیکار ماندن نیروهای انسانی و سایر ماشین آلات برای مدت کوتاهی می شود اما اگر توقف موتور با تأخیر صورت گیرد، به ماشین آلات آسیب وارد می شود و ممکن جان نیروهای انسانی را نیز به خطر اندازد. بنابراین توقف سریع الکتروموتور پس از قطع جریان برق بسیار مهم تر از شروع به کار سریع آن بوده و استفاده از ترمز در الکتروموتورها نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کاهش سرعت الکتروموتور با اینورتر
اینورتر زیمنس

یکی از ایمن ترین و بهترین راه های کاهش سرعت و تغییر جهت گردش الکتروموتور، استفاده از وسیله ای به نام درایو اینورتر است. اما درایو اینورتر صنعتی چیست؟ و چطور سرعت الکتروموتور را کاهش خواهد داد؟ اینورتر به راحتی دستور شروع به کار مجدد یا توقف حرکت روتور دینام را صادر می نماید. اصلی ترین مزیت این روش، کاهش دور موتور در صنایعی مانند پمپ های تک و بوستر پمپ است. همچنین استفاده از اینورتر موجب افزایش بازده و کاهش مصرف برق می‌شود.

جمع بندی

امروزه از الکتروموتورها در تمام کاربردهای صنعتی استفاده می شود و در صورت خرابی، علاوه بر توقف کار، هزینه های هنگفت جانی و مالی برای صاحبان آن ها خواهد داشت. بنابراین بهتر است از راهکارهای پیشگیرانه مانند استفاده از الکتروموتورهای ترمزدار کمک بگیریم. در این مقاله در مورد اهمیت استفاده از ترمز برای الکتروموتورها، دسته بندی انواع ترمز الکتروموتور، انواع ترمز مکانیکی الکتروموتور و ترمزهای الکتریکی و مغناطیسی توضیح دادیم. به خاطر داشته باشید که کارشناسان کالا صنعتی از لحظه تصمیم گیری برای خرید الکتروموتور تا لحظه نصب و راه اندازی آن همراه شما هستند و می توانید در خصوص انتخاب الکتروموتورهای ترمزدار راهنمایی های لازم را دریافت نمای
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/1778/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

با نصب و راه اندازی اینورتر (درایو) به کمک دفترچه راهنما

۱ بازديد
در این مقاله قصد داریم مباحثی که برای راه اندازی و نصب یک درایو نیاز داریم و طریقه خواندن دفترچه راهنما آن ها را توضیح دهیم. اساس تالیف تمامی منوآل های درایو (اینورتر) به یک شکل است یعنی شما از هر برندی که درایو خرید کرده باشید می بینید که تمامی نکاتی که در آن ذکر شده است مثل سایر درایو هاست و فقط در استاندار نصب و پارامترها با یکدیگر فرق دارند. به عنوان نمونه در این مقاله دفترچه راهنمای درایو LS مدل IG5A را مورد بررسی قرار می دهیم که یکی از پر کاربرد ترین درایو ها در صنعت است. برای دریافت دفترچه منوآل این محصول با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

دفترچه منوآل Quick manual
اولین نکته ای که بعد از باز کردن منوآل یک درایو باید به آن توجه شود تعداد صفحات آن است. منوآل ها تعداد صفحاتشان زیاد است؛ دفترچه راهنمای درایوی که کامل باشد تعداد صفحات زیادی دارد. به طور کلی منوالی که تعداد صفحات آن 4 یا 5 صفحه هستند Quick manual یا دفترچه راهنمای سریع است که برای راه اندازی سریع درایو استفاده می شود برای اینکه از اینورتر به طور حرفه ای استفاده کنیم باید از User manual استفاده کنیم.

دستورالعمل ایمنی منوآل

دومین موضوعی که در ابتدای تمام دفترچه منوآل ها وجود دارد دستورالعمل های ایمنی (Safety Instructions) است. این دستورات در تمام درایو ها در ابتدای منوآل قرار دارد به دلیل اینکه از آسیب رسیدن به کاربر و دستگاه جلوگیری شود.

دستورالعمل ایمنی
دستورالعمل های ایمنی دو قسمت اصلی دارد :

1) هشدار (Warning) : این را به ما میرساند که ممکن است منجر به صدمات جدی و حتی مرگ کاربر شود. به عنوان مثال چند سری از این هشدار ها که در منوآل درایو ig5a وجود دارد :

تا زمانی که برق در داریو هست یا درایو در حالت کاری قرار دارد مجاز به برداشتن کاور درایو نیستیم.
درایو را وقتی کاور را برداشتیم استارت نکنیم
2) احتیاط (Caution) : این را به ما میرساند که ممکن است صدمه به کاربر نرسد ولی به تجهیز صدمه جدی وارد شود. مثلا :

درایو را روی سطوح قابل اشتعال مثل چوب نصب نکنید.
در زمانی که درایو آسیب دیده برق ورودی را قطع کنید.
بیشتر بخوانید:معرفی پارامتر های اینورتر
اقدامات احتیاطی (OPERATING PRECAUTIONS)
این قسمت عملیاتی که باید برای جلوگیری از آسیب رسیدن به خود و تجهیز باید انجام دهیم را مشخص می کند. تعدادی از مهم ترین هایش را در زیر آورده ایم :

دمای محیط باید بین 10- تا 50 درجه سانتی گراد باشد و از این مقدار کمتر یا بیشتر باعث آسیب به اینورتر می شود.
رطوبت نسبی باید 90% یا کمتر باشد.
دمای نگهداری یا انبارداری این اینورتر بین 20- تا 65 درجه سانتی گراد باشد.
خازن اصلاح ضریب توان، دمپ کننده های جرقه های و RFI فیلتر در خروجی استفاده نکنید.
جهت گردش موتور با طریقه اتصال به u,v,w درایو ارتباط دارد.
Important User Information
مورد بعدی که در دفترچه منوآل ها از اهمیت بالایی برخوردار است این بخش است. در این قسمت در یک جدول به طور خلاصه عنوان و خلاصه ای از هر بخش درایو توضیح داده شده است. برای مثال در فصل پنجم پارامترهای درایو برای تنظیم لیست شده اند.

عناوین هر بخش منوآل درایو

Table of Contents (فهرست مطالب)
این قسمت در استفاده از دفترچه راهنما بسیار کمک میکند و به نوعی شاه کلید استفاده از آن است. همه ما برای پیدا کردن یک موضوع در زمان خواندن یک کتاب به فهرست آن رجوع کنیم تا سریعتر موضوعی که دنبالش هستیم را پیدا کنیم. در این بخش ما از تعداد فصل، عنوان، قسمت های مختلف و شماره صفحه هر بخش مطلع می شویم. به عنوان مثال برای پیدا کردن حالت های فرکانسی درایو IG5A به بخش هفتم توابع اساسی بخش 7.1 مراجعه میکنیم که به همین موضوع پرداخته است. پس قبل از اینکه منوآل هر درایوی را شروع به مطالعه کنیم حتما این بخش را یه مرور کنیم تا با قسمت های مختلف آن آشنا شویم. این کار هم در سرعت پیدا کردن عیب و هم در تسلط به بخش های درایو به ما کمک میکند.

فصل اول اطلاعات و احتیاطات اساسی (BASIC INFORMATION & PRECAUTIONS)
در این بخش پلاک درایو قرار دارد که اطلاعات اساسی و پایه هر درایو مثل نوع اینورتر، رنج توان ورودی، رنج توان خروجی، جریان و فرکانس خروجی، توان ظاهری اینورتر و بارکد و شماره سریال آن مشخص شده اند. در زیر پلاک جدولی وجود دارد که مشخص کرده کد اینورتری که آمده است به چه معناست.

پلاک اینورتر در دفترچه راهنما

مشخصات توان روی پلاک اینورتر

Product Details
این بخش جزئیات محصول را معرفی میکند. اینکه هر قسمت از این اینورتر شامل چه قسمت هایی است یا نامش چیست در این بخش مشخص شده است.

Product assembling & disassembling
قسمت بعدی از فصل اول طریقه باز و بسته کردن اینورتر و شیوه ی صحیح برداشتن قاب بالایی درایو یا تعویض فن اینورتر را آموزش داده است که از صدمه خوردن به درایو جلوگیری شود.

قاب بالای درایو

تعویض فن اینورتر

فصل دوم نصب و سیم کشی (INSTALLATION & WIRING)
در ابتدای این فصل پیرامون دمای اطراف محل نصب اینورتر توضیحاتی داده شده است که دما در 5 سانتی متری درایو نباید از 50 درجه بالاتر برود چون امکان ذوب کردن کیسینگ یا قاب درایو می شود. در ادامه به طریقه ی نصب درایو مثل فاصله آن از چهار طرف در تابلو برق قرار دادن فضای خالی برای سیستم خنک کاری و فن درایو پرداخته شده است. توجه به این نکته که خنک کاری در این درایو ها اهمیت بسیار دارد چون سرمایش این درایو ها از طریق فن است و اگر اینورتر ها به صورت عمودی روی هم نصب شوند همانطور که در عکس زیر مشخص شده امکان خنک کاری از آن ها گرفته شده و ممکن است باعث سوختن شود.

طریقه نصب اینورتر

نحوه صحیح و هشداری نصب درایو

محصولات پیشنهادی: فروش اینورتر آسانسور
Dimensions
این بخش به ابعاد فیزیکی هر یک از مدل های این درایو در کیلووات های مختلف می پردازد. این بخش برای افرادی که خود اینورتر در دسترس نیست و میخواهند ابعاد درایو را در تابلو برق در بیاورند بسیار کاربردی است. از طول و عرض و ارتفاع داریو تا فاصله ی پیچ ها در این بخش گفته شده است.

سیم کشی ترمینال های کنترل

در ابتدای این بخش به شیوه ی سیم کشی ترمینال های کنترل را به تصویر کشیده است. و در ادامه به سیم کشی ترمینال های قدرت و مدار داخلی هر مدل از اینوترهای مدل ig5a را بر اساس کیلووات مشخص شده است. یکی دیگر از جدول هایی که در این بخش گذاشته شده نحوه چیدمان ترمینال های قدرت و انتخاب سیم و کابل مناسب در هر رنج توانی است. توجه به مقادیر این جدول در انتخاب سیم و کابل، پیچ و گشتاور لازم برای بستن ترمینال های قدرت بسیار کمک می کند.

انتخاب سیم و کابل مناسب در نصب اینورتر

همین جدول با کاربری مشابه در قسمت Control terminal specification قرار داده شده است با این تفاوت که برای ترمینال های فرمان و کنترل اینورتر می باشد. مشابه این جداول تقریبا در اکثر دفترچه منوال ها در مدل ها و برند های دیگر اینورتر هم وجود دارد.

ترمینال فرمان و کنترل درایو

فصل سوم اساس پیکر بندی BASIC CONFIGURATION
در این فصل با ابتدایی ترین مباحثی که برای از اتصال و راه اندازی اینورتر لازم داریم گفته شده از قبیل سیم کشی ادواتی که برای راه اندازی اینورتر نیاز داریم و ... . در صفحه اول با قرار دادن شکلی نحوه اتصال اینورتر به برق شهر را توضیح داده که به کلید اتوماتیک، کنتاکتور، چوک DC و AC و پس از آن به الکتروموتور را مشخص کرده است. لازم به ذکر است که صفحات بعدی جداولی برای راهنمایی در انتخاب این تجهیزات مانند کلید اتومات، فیوز مینیاتوری و چوک DC و AC قرار داده شده است که بسیار به ما کمک می کند.

پیکربندی اینورتر در دفترچه راهنما

فصل چهارم برنامه دادن به درایو
بخش دیگری که در همه ی درایو ها وجود دارد نحوه ی برنامه دادن، طریقه ی کار با کی پد و نمایشگر اینورتر است. در این بخش کاربر با چگونگی کار با اینورتر و نحوه ی برنامه دادن اصطلاحاتی که روی نمایشگر اینورتر وجود دارد آشنا می شود. خب اولین چیزی که در این منوآل آورده شده است توضیح المان های روی کی پد هست این که سون سگمنت این نمایشگر چه حروف و اعدادی را می تواند نمایش دهد، طریقه ی جابجایی بین گروه تابع ها و زیر گروه ها و دیگر کار هایی که با کی پد برای برنامه دادن به اینورتر انجام می شود را توضیح داده است.

برنامه دادن به اینورتر در منوآل

محصولات پیشنهادی: قیمت انواع اینورتر iMaster
فصل پنجم لیست توابع (FUNCTION LIST)
در این بخش به مهم ترین موضوعی که در همه درایو ها وجود دارد پرداخته می شود که به آن لیست توابعی است که باید به هر اینورتر بدهیم برای تغییر و تنظیم هر پارامتر . این لیست تمام پارامتر های درایو را به صورت یک جا جمع آوری کرده است که کار را برای کاربر بسیار آسان می کند.

آموزش کار با لیست توابع
لیست پارامتر ها یکی از موضوعاتی است که ممکن است در هر درایو با توجه به قابلیت هایی که دارد متفاوت باشد اما در ادامه شیوه ی نگارش این پارامتر ها را به صورتی که در دفترچه منوآل ها می آید توضیح دهیم تا در فهم این لیست به شما کمک کند. در بالای هر گروه از این لیست، اسم آن گروه را مینویسند که متوجه میشویم هر پارامتری که زیر آن اسم است مرتبط با آن سر گروه در اینورتر می باشد. بحث بعد مربوط به سر برگ بالای جدول است. در ادامه به توضیح هر سر برگ در اینورتر IG5A می پردازیم :

آموزش کار با لیست توابع

LED display : شیوه نمایش هر پارامتر روی سون سگمنت نمایشگر درایو را مشخص میکند.
Address for communication : آدرس شبکه هر پارامتر است. برای آدرس دهی در بستر شبکه باید به این آدرس ها تغییرات رو اعمال کنید.
Parameter name : اسم پارامتر را در این بخش نوشته شده است.
Min/Max range : کمترین و بیشترین مقداری که هر پارامتر می توان بپذیرد.
Description : توصیفی درباره هر پارامتر گفته شده که هر پارامتر په کاری انجام میدهد.
Factory defaults : به طور پیش فرض کارخانه سازنده چه عددی برای این پارامتر ثبت کرده
Adj. during run : قابلیت تنظیم شدن پارامتر حین انجام کار درایو (Run)
Page : شماره صفحه ای که توصیف هر پارامتر در آن قرار دارد.
محصولات پیشنهادی: خرید درایو SBT
فصل ششم بلوک دیاگرام کنترل (CONTROL BLOCK DIAGRAM)
در این فصل بلوک دیاگرام کنترلی درایو نشان داده شده و اینکه چه پارامتر هایی با چه بلوک هایی درگیرند و یا چه پارامتر های با هم در ارتباط اند. این فصل کاربردی برای راه اندازی و نصب اینورتر ندارد و بیشتر برای آشنایی با نحوه کار هر پارامتر، ارتباط بین پارامتر ها و شیوه ی کاری آن ها در اینوتر ها است. در این مقاله شما با مراحل راه اندازی اینورتر یا درایو کنترل دور آشنا خواهید شد که در بسیاری برند ها مشابه هم است.

مراحل راه اندازی اینورتر یا درایو کنترل دور
اینورتر را در محل مورد نظر نصب کنید.
اتصال برق ورودی و خروجی اینورتر با رعایت نکات زیر انجام دهید :
قبل از انجام هرگونه ارتباط بین اینورتر با موتور، پلاک موتور و پلاک اینورتر را با هم مقایسه کنید ، در صورت ایجاد هر گونه ابهام درباره نصب یا بروز خطا با متخصصان مشورت نمایید.
در هنگام نصب توجه کنید که اتصال برق سه فاز به خروجی اینورتر (ترمینال های U/T1,V/T2,W/T3) ) موجب وارد آمدن خسارت شدید به اینورتر میگردد.
چناچه برق ورودی اینورتر v220 تکفاز با ترمینال S/L2,R/L1 و یا v220 سه فاز با ترمینال R/L1,S/L2,T/L3 باشد اتصال برق سه فاز 380 ولت موجب وارد آمدن خسارت شدید به اینورتر میگردد.
اتصال الکتروموتور به ترمینال خروجی U/T1,V/T2,W/T3 با توجه به پلاک الکتروموتور و برق ورودی (سه فاز380 ولت یا سه فاز و تکفاز 220 ولت) اتصال الکتروموتور را بصورت ستاره یا مثلث ببندید.
اینورتر را روشن کنید اما فرمان استارت الکتروموتور را صادر نکنید.
پس از روشن کردن اینورتر تنظیمات زیر را انجام دهید :
تنظیم فرکانس نامی الکتروموتور (bfr) در صورتی که عددی غیر از HZ50 باشد ، این پارامتر تنها وقتی که اینورتر را برای اولین بار روشن میکنیم نمایان میشود.
تنظیم پارامتر مربوط به زمان شتاب ACC و زمان توقف Dec
تنظیم پارامتر LSP (حد پایین سرعت وقتی فرمان فرکانس در کمترین مقدار خود باشد) و hsp(حد بالای سرعت وقتی فرمان فرکانس در بیشترین مقدار خود باشد)
تنظیم پارامترttH (حفاظت حرارتی اینورتر)
در صورت نیاز سرعت SPD4,SPD2,SPD3 را تنظیم کنید.
تنظیمات مربوط به مشخصات الکتروموتور را در منوی drC وارد کنید.
تعیین چگونگی راه اندازی و چگونگی تغییر فرکانس الکتروموتور (صفحه کلید و ترمینال)
اعمال فرمان استارت به اینورتر
توجه: در هنگام روشن شدن اینورتر با تنظیمات کارخانه یا بعد از ریست کردن خطا به صورت دستی و یا بعد از صادر کردن فرمان توقف (STOP)، موتور تنها وقتی که فرمان چپگرد_راستگرد (forward_reverse) و توقف (stop) همراه با تزریق DC ریست شوند ، قابل راه اندازی است. در صورت ریست نشدن ،روی نمایشگر اینورتر پیغام nSL ظاهر میشود و موتور شروع به کار نمیکند. اگر پارامترNsl تنظیمات زیر را اعمال کنید :

I/O:tCt=LEL or pfo ,Tcc=2C

تست کردن اینورتر بدون الکتروموتور یا با الکتروموتور توان پایین
در حالت تنظیمات کارخانه ، در صورتی که الکتروموتور به اینورتر وصل نباشد ، با اعمال فرمان استارت پیغام OPL را نمایش خواهد داد که به معنای عدم اتصال الکتروموتور به خروجی اینورتر است. به منظور تست اینورتر بدون موتور میتوان از طریق منوی FLt پارامتر OPL را در حالت NO تنظیم کرد.

توجه: در صورتی که جریان موتور 2 ، برابر جریان نامی اینورتر باشد ، اینورتر نمیتواند حفاظت حراری موتور را پشتیبانی کند. به منظور اتصال چند الکتروموتور بصورت موازی به یک اینورتر ، پارامتر Uft که زیر مجموعه منوی drC است را در حالت L تنظیم کنید. برای دریافت راهنمایی بیشتر برای راه اندازی و خرید اینورتر با کارشناسان فروش در تماس باشید.

فصل هفتم تا آخر
از فصل هفتم تا پایان منوآل این درایو، توابع بر اساس کارایی دسته بندی شده اند به عنوان مثال در این فصل به حالت (مد) های فرکانسی، تنظیمات چند فرکانسی و ... می پردازد. به همین صورت برای سایر فصل ها و کاربری ها تا پایان می توان با مراجعه به هر موضوعی که نیاز دارید مراجعه کنید. توضیح تک تک این پارامتر ها خارج از موضوع بحث این مقاله است و فقط کلیات و شیوه ی خواندن این پارامتر ها را توضیح داده ایم تا افرادی که با اصول کاری این تجهیز آشنا هستند و قصد نصب و پارامتر دهی این تجهیز را دارند بتوانند با مطالعه منوآل آن اینورتر اقدام به تنظیم آن کنند.

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، در تمامی دفترچه راهنماهای اینورتر ها، از هر برند، هر مدل و در هر رنج توانی که باشد، اساس کار به همین شکل است که توضیح داده شد و تنها در اسم و شیوه ی پارامتر دهی با هم فرق دارند. لذا به علاقه مندان کار در زمینه ی نصب و راه اندازی اینورتر ها پیشنهاد می شود با مطالعه و مرور کردن دفترچه راهنمای اینورتر های دیگر با اصول کاری آن ها آشنا و مسلط به منوآل خوانی این تجهیزات شوند.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/602/%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1%DA%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7-user-manual

ساخت هواکش دمنده

۰ بازديد
هواکش‌ها نقشی حیاتی در تهویه و تصفیه هوای محیط‌های مختلف ایفا می‌کنند. از منازل مسکونی گرفته تا کارخانه‌های صنعتی، وجود یک سیستم تهویه مناسب با استفاده از هواکش‌های باکیفیت، لازم و ضروری است و سلامتی و آسایش افراد را تضمین می‌کند. شرکت دمنده از سال 1346 فعالیت خود را با تولید انواع هواکش خانگی دمنده و هواکش صنعتی دمنده آغاز کرده است. در حال حاضر برند دمنده یکی از با کیفیت ترین برندهای تولید کننده انواع تهویه و هواکش در ایران است.تنوع محصولات دمنده به بیش از 150 مدل در انواع خانگی، صنعتی، آکسیال تاسیساتی، سانتریفیوژ تاسیساتی و تخلیه دود است. تمامی هواکش ها و محصولات دمنده، با نشان استاندارد ایمنی و همراه با گواهینامه CE اروپا تولید می شوند. همچنین هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی است که باعث می شود شما بتوانید بدون نگرانی محصولات این برند را خریداری کنید و از گارانتی آن نیز بهره مند شوید.

خرید هواکش دمنده (راهنمای انتخاب و خرید)
یکی از سؤالاتی که همواره مشتریان هنگام خرید هواکش دارند این است که چه هواکشی مناسب است؟ هنگام خرید هواکش باید پارامترهایی را مورد توجه قرار داد تا بتوان هواکش مناسبی را خریداری کرد. در ادامه پارامتر هایی را بیان می کنیم که هنگام خرید هواکش دمنده باید مورد بررسی قرار داد:

نوع و مدل هواکش: اصلی ترین نکته هنگام خرید هواکش دمنده این است که هواکش برای چه محیطی قرار است استفاده شود؟ محیط خانگی است یا صنعتی؟ مدل هواکش باید مطابق با محیط باشد.
مشخصات فنی: بعد از مشخص شدن محیط، باید بدانید هواکش چه میزان هوایی را قرار است جا به جا کند تا ظرفیت و قدرت مناسبی انتخاب شود.
سطح صدا: این مورد به ویژه هنگام خرید هواکش های خانگی مورد توجه است. هواکش های خانگی دمنده کمترین سر و صدا را دارند.
گارانتی: یکی از مواردی که هنگام خرید هواکش دمنده بسیار مورد توجه است، گارانتی محصول است. تمامی هواکش های دمنده دارای 18 ماه گارانتی می باشند.
نصب آسان: هنگام خرید هواکش دمنده، همراه با گارانتی یک دفترچه راهنمای نصب آسان هواکش ارسال می شود که به شما کمک می‌کند بتوانید به راحتی هواکش را نصب کنید.
برای خرید انواع هواکش های دمنده می توانید به محصول مورد نظر در سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. همچنین شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.

نمایندگی هواکش دمنده
کالا صنعتی به عنوان بزرگترین فروشگاه آنلاین مفتخر است به عنوان نماینده رسمی برند فن هواکش دمنده فعالیت کند. نمایندگی دمنده علاوه بر فروش انواع مختلف هواکش و فن، تمام خدمات مرتبط با این دستگاه ها را مانند مشاوره فنی رایگان در هنگام خرید، گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه میدهد. کالا صنعتی به عنوان نمایندگی هواکش دمنده موظف است کیفیت، اصالت کارا تضمین کند. همچنین با ارائه قیمت بروز انواع هواکش دمنده به مشتری در هنگام انتخاب و خرید محصول کمک کند. همچنین نماینده برند دمنده با ایفای نقش ارتباطی میان تولید کنندگان و مشتریان و حذف واسطه ها به مشتریان خدمات میدهد.

انواع هواکش دمنده
هواکش خانگی دمنده
هواکش صنعتی دمنده
هواکش آکسیال دمنده
هواکش سانتریفیوژ دمنده
انواع هواکش دمنده صنعتی
این سری از هواکش های دمنده نسبت به هواکش خانگی، قدرت بیشتری دارند. هواکش صنعتی دمنده برای فضاهای صنعتی مانند کارخانه ها، کارگاه ها، سوله ها و... مورد استفاده قرار میگیرند. هواکش صنعتی دمنده معمولا فلزی هستند و مقاومت بالایی دارند. همچنین این سری از هواکش های دمنده در برابر شرایط مختلف مانند رطوبت، زنگ زدگی و... مقاوم هستند. در ادامه به معرفی انواع هواکش های صنعتی دمنده پرداخته می شود. هواکش های صنعتی دمنده همگی آکسیال هستند و نسبت به هواکش های آکسیال تاسیساتی دمنده قدرت کمتری دارند.

هواکش دمنده صنعتی ایلکا
هواکش صنعتی دمنده ایلکا

هواکش دمنده صنعتی فلزی (سنگین و سبک)
هواکش صنعتی دمنده فلزی (سنگین و سبک)

هواکش دمنده صنعتی مدل پروانه دایکست
هواکش صنعتی دمنده مدل پروانع دایکست

هواکش دمنده صنعتی طرح آلمان
هواکش صنعتی دمنده طرح آلمان

هواکش دمنده خانگی
هواکش خانگی دمنده یکی از پر فروش ترین محصولات شرکت دمنده است که در سال های اخیر به دلیل کیفیت بالا به همراه قیمت مناسب بسیار محبوب شده است. هواکش های خانگی برای مصارف سبک و فضاهای نسبتا کوچک مانند حمام، آشپزخانه و دستشویی و به طور کلی مکان هایی که هوا به طور طبیعی در جریان نیست کاربرد دارد. برند دمنده در طراحی و تولید هواکش خانگی بسیار عملکرد مطلوبی داشته و دارای گواهینامه CE اتحادیه اروپا و نشان استاندارد ایمنی است. از این رو با تهیه هواکش خانگی دمنده بهترین کارایی را تجربه خواهید کرد.

هواکش خانگی دمنده مدل لوله ای توربو
هواکش خانگی دمنده مدل لوله ای توربو

هواکش خانگی دمنده مدل هایلوکس
هواکش خانگی دمنده مدل هایلوکس

هواکش خانگی دمنده مدل دریچه دار لوکس
هواکش خانگی دمنده مدل دریچه دار لوکس

هواکش خانگی دمنده مدل فلزی
هواکش خانگی دمنده مدل فلزی

هواکش سانتریفیوژی دمنده
این سری از هواکش های دمنده برای ایجاد ظرفیت هوادهی متوسط در فشارهای بالا استفاده می شود. در هواکش سانتریفیوژ دمنده، هوا در جهت محور فن وارد شده و عمود بر محور فن خارج می شود. این نوع از فن های دمنده در دو نوع پروانه فوروارد و بکوارد تولید و طراحی می شوند و قسمت حلزونی در آن ها وظیفه هدایت هوا و انتقال آن به سمت دهانه خروجی را دارد. هواکش های سانتریفیوژ دمنده با موتورهای تکفاز یا سه فاز در در سرعت ها 900، 1400 و 3000 دور طراحی و تولید می شوند. در ادامه به بررسی و معرفی برخی از انواع هواکش های سانتریفیوژ دمنده می پردازیم.

هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف بکوارد سری BIB
هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف بکوارد سری bib

هواکش رادیال سقفی دمنده
هواکش رادیال سقفی دمنده

هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف فوروارد
هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل یک طرف فوروارد

هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل دو طرف فوروارد
هواکش سانتریفیوژ دمنده مدل دو طرف فوروارد

هواکش بلوئر فن کویل دمنده
هواکش بلوئر فن کوئل دمنده

هواکش بکوارد حلزونی دمنده
هواکش بکوارد حلزونی دمنده

هواکش بین کانالی مدل لاین ونت دمنده
هواکش بین کانالی مدل لاین ونت دمنده

هواکش آکسیال دمنده
در هواکش آکسیال دمنده که با نام هواکش های محوری نیز معروف است جهت ورود و خروجح هوا یکسان می باشد و این هواکش های دمنده در راستای محور مکش کرده و در همان راستا تخلیه می کنند. هواکش آکسیال دمنده در دو نوع جلو زن (جهت جا به جایی هوا مانند هواکش های معمولی) و معکوس (جهت نصب روی دستگاه های تهویه مطبوع نظیر کندانسور) تولید می شوند. هواکش های آکسیال دمنده در انواع متفاوتی تولید می شوند که در ادامه مشخصات آن ها نشان داده شده است. این سری از هواکش های دمنده نسبت به هواکش های صنعتی دمنده، قدرت بیشتری دارند و در مکان های خاص مورد استفاده قرار میگیرند.

هواکش آکسیال یوروونت دمنده
هواکش آکسیال یوروونت دمنده

هواکش آکسیال صنعتی ایلکا فلزی دمنده
هواکش آکسیال صنعتی ایلکا فلزی دمنده

هواکش آکسیال سیلندری دمنده
هواکش آکسیال سیلندری دمنده

قیمت هواکش دمنده
یکی از عواملی که همواره برای خریدار اهمیت دارد، قیمت محصول است. قیمت هواکش دمنده به عوامل متعددی بستگی دارد و طیفی از رنج قیمت های مختلف را در می‌گیرد. محصولات دمنده همواره با قیمت بسیار مناسب و اقتصادی همراه با کیفیت بالا به مشتریان عرضه می شود. در ادامه به بررسی مواردی به بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است می پردازیم:

ظرفیت هواکشی: هرچه ظرفیت هواکشی بیشتر باشد، قیمت هواکش دمنده نیز افزایش پیدا می کند.
ابعاد فیزیکی هواکش: یکی از عوامل تأثیر گذار در قیمت هواکش دمنده، ابعاد آن است. قیمت با توجه به ابعاد متغیر است و هرچه هواکش ابعاد بزرگتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.
ویژگی های خاص: برخی از هواکش های دمنده با توجه به درخواست مشتری با ویژگی های خاصی تولید می شوند که این مورد نیز بر قیمت هواکش دمنده تأثیر گذار است.
محل خرید: یکی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار، محل خرید محصول می باشد که قیمت در مراکز فروش متفاوت است.
نوع موتور و مدل هواکش دمنده
ابعاد فیزیکی هواکش
ظرفیت تصفیه و دبی هواکش
سطح مصرف انرژی
قیمت هواکش دمنده می تواند از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متفاوت باشد که به نوع هواکش، قابلیت های آن، ابعاد و... بستگی دارد. سایت کالا صنعتی به عنوان یکی از نمایندگان رسمی برند دمنده مشغول به فروش انواع هواکش دمنده با بهترین قیمت ها را به مشتریان خود ارائه داده است. شما می توانید برای اطلاع از به روز ترین قیمت های انواع هواکش دمنده، محصولات این برند را مشاهده کنید.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/2793/%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D9%87%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D8%AF%D9%85%D9%86%D8%AF%D9%87

ساخت گیربکس صنعتی

۰ بازديد
گیربکس صنعتی یکی از قطعات حیاتی در تجهیزات و ماشین آلات صنعتی است و به صورت گسترده در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، معادن، نقت و گاز، پتروشیمی، فلزکاری و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه نقش مؤثری در عملکرد و کارایی کل سیستم دارد و در بعضی موارد حتی می تواند از خطرات و آسیب های احتمالی برای دستگاه ها و نفرات جلوگیری کند. به طور کلی، گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از یک شفت (محور) چرخان به محور دیگری در ماشین آلات صنعتی استفاده می شود. هدف استفاده از گیربکس ها، کنترل سرعت و گشتاور ورودی و تنظیم آن به میزان دلخواه است. گیربکس های صنعتی را بر اساس نوع دنده های آن ها به 4 دسته هلیکال، مخروطی، حلزونی و خورشیدی تقسیم بندی می کنند که هرکدام ویژگی ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

قطعاً انتخاب گیربکس مناسب به عوامل متعددی از جمله گشتاور مورد نیاز، نسبت تبدیل سرعت، شرایط کارکرد و کاربرد مورد نظر بستگی دارد؛ به همین علت تولید کنندگان این محصولات، طیف وسیعی از گیربکس ها را برای برآورده نمودن هر خواسته و نیاز صنعتی طراحی و تولید می کنند. در این مقاله به یررسی انواع گیربکس های صنعتی، کاربردها، مشخصات و ویژگی های هر یک پرداخته و در پایان نکاتی در خصوص انتخاب و نحوه استفاده از آن ها بیان می کنیم؛ همچنین خلاصه مطالب این مقاله را می توانید در پادکست زیر بشنوید. گیربکس صنعتی وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو و گشتاور از محور چرخان یک دستگاه (معمولاً الکتروموتور) به سایر قطعات که به محور دیگر گیربکس متصل هستند، استفاده می شود و نقش بسیار مهمی در ماشین آلات صنعتی ایفا می نمایند. وظیفه اصلی یک گیربکس صنعتی، کاهش یا افزایش سرعت و گشتاور ورودی است و به دو دسته گیربکس صنعتی کاهنده و افزاینده تقسیم بندی می شوند؛ در گیربکس صنعتی کاهنده دور ورودی موتور با نسبت مشخصی کاهش داده می شود و در نتیجه گشتاور در محور خروجی افزایش می یابد و در گیربکس های افزاینده این فرآیند عکس گیربکس های کاهنده است. گیربکس های کاهنده رایج تر از گیربکس های افزاینده بوده و در صنایع بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت گیربکس صنعتی
قیمت گیربکس صنعتی با توجه به مواردی مانند نوع گیربکس، مشخصات فنی آن، ابعاد و ظرفیت گشتاور گیربکس، برند تولید کننده و مواد اولیه به کار رفته در آن تغییر می کند. بدیهی است، انواع گیربکس صنعتی بزرگ یا اصطلاحاً سنگین، قیمت بالاتری نسبت به گیربکس صنعتی کوچک دارند. همچنین محصولات برندهای معتبر تولید کننده گیربکس که اغلب شامل تولید کنندگان گیربکس اروپایی می شود، قیمت بیشتری نسبت به گیربکس چینی یا ایرانی دارند. از این موارد که بگذریم، قیمت گیربکس صنعتی بر حسب نوع دنده های آن نیز تغییر می کند. گیربکس های هلیکال و خورشیدی راندمان بالاتری نسبت به گیربکس حلزونی دارند، بنابراین قیمت این گیربکس ها نیز بیشتر خواهد بود. همچنین معمولا قیمت گیربکس صنعتی کوچک از گیربکس هایی که ابعاد بزرگتری دارند کمتر خواهد بود. برای آگاهی از قیمت گیربکس صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع گیربکس صنعتی

خرید گیربکس صنعتی
وقتی صحبت از خرید گیربکس صنعتی می شود فاکتورهای مختلفی را باید در نظر گرفت تا بهترین گیربکس صنعتی را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. از آن جایی که وظیفه اصلی گیربکس انتقال نیرو و گشتاور الکتروموتور است، ابتدا باید ویژگی ها و مشخصاتی که مرتبط با موتور هستند را بررسی کرد. از جمله این ویژگی ها می توان به:

سایز گیربکس
توان و سرعت ورودی گیربکس
نسبت دنده
دور خروجی گیربکس
نحوه اتصال گیربکس به موتور (کوپل مستقیم، کوپلینگ، کلاچ، تسمه و پولی، فلنج و ...)
آرایش محورها
همچنین پیش از خرید گیربکس صنعتی باید نیازهای مورد انتظار از گیربکس و همچنین شرایط محیط کار آن را به دقت سنجیده و با مشخصات گیربکس انطباق دهید. از جمله این ویژگی های می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بار محوری و شعاعی قابل تحمل گیربکس
طریقه نصب گیربکس صنعتی
ابعاد و وزن گیربکس
مدت زمان کارکرد مداوم گیربکس صنعتی
دمای محیط کار و شرایط آب و هوایی
الزامات تعمیر و نگهداری مانند روغنکاری و ...
با بررسی این موارد، می توانید با دید کامل تر و بهتری به انتخاب گیربکس صنعتی بپردازید ولی با این حال، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به خرید گیربکس صنعتی با یک کارشناس در این زمینه مشورت نمایید تا تمامی موارد مورد نیاز را بررسی نمایید. اما یکی از مهم ترین معیارهای هر فردی برای خرید گیربکس صنعتی، قیمت محصول است؛ به همین علت در بخش بعدی به مقایسه هزینه و قیمت انواع گیربکس ها می پردازیم.

فروش گیربکس صنعتی
بیشتر تولید کنندگان گیربکس صنعتی، برای رفاه بیشتر مشتریان، خدماتی مانند گارانتی تعویض، تعمیر یا تأمین قطعات در نظر گرفته اند اما شرط استفاده از این خدمات این است که گیربکس از نماینده فروش گیربکس صنعتی خریداری شده باشد. خوشبختانه وبسایت کالا صنعتی موفق به کسب نمایندگی رسمی یا عاملیت فروش اکثر برندهای معتبر ایرانی و خارجی شده است و آماده فروش گیربکس صنعتی در انواع مختلف و برندهای معتبر بازار به شما عزیزان می باشد. همچنین کارشناسان فروش این وبسایت در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری گیربکس صنعتی همراه شما عزیزان هستند و می توانید از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

انواع گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. اما مهم ترین قسمت یک گیربکس صنعتی، چرخ دنده های آن است؛ اصلی ترین روش دسته بندی گیربکس ها، بر اساس نوع دنده های آن ها بوده و بر این اساس تمام مشخصات فنی گیربکس مانند نسبت دنده، گشتاور، سرعت، تحمل بار، راندمان و حتی میزان صدا و لرزش آن ها در حین کار نیز تغییر می کند. کلی ترین دسته بندی گیربکس های صنعتی به صورت زیر می باشد:

گیربکس افزاینده

این گیربکس ها همانطور که از نام آن پیداست، دور ورودی به گیربکس را افزایش می دهد. از گیربکس افزاینده در صنایع نیروگاهی، پالایشگاهی مثل توربین باد استفاده زیادی می شود. گیربکس افزاینده عموما به صورت سفارشی ساخته می شود و به صورت موجودی در انبار موجود نمی باشد.

گیربکس کاهنده

این نوع گیربکس ها که در بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ و حتی دستگاه های خانگی کاربرد دارد، با کاهش دور ورودی به گیربکس و تحویل آن در قسمت خروجی باعث افزایش گشتاور شده و تجهیز مصرف کننده را به چرخش در می آورد. گیربکس صنعتی کاهنده بسیار پر مصرف بوده و سهم بزرگی از تولیدات کارخانجات گیربکس سازی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و گستره وسیع استفاده گیربکس صنعتی کاهنده به معرفی انواع گیربکس کاهنده می پردازیم.

انواع گیربکس صنعتی کاهنده :

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال
گیربکس خورشیدی
گیربکس سایکلو
گیربکس حلزونی
گیربکس حلزونی بر خلاف گیربکس های قبلی از یک ماردون و یک چرخ دنده حلزونی استفاده می نماید اصلی ترین مزایای این گیربکس صنعتی اندازه کوچک، عدم برگشت پذیری و نصب در جهت های مختلف است اما با این وجود، این گیربکس ها معایبی نیز دارند، از جمله راندمان پایین تر، اصطکاک و اتلاف انرژی بیشتر و سایش بیشتر دنده ها و عمر کاری پایین تری نسبت به سایر گیربکس های صنعتی دارد. گیربکس حلزونی از یک دنده ماردون فولادی به عنوان ورودی و یک دنده حلزونی برنجی (آلیاژ فسفر-برنز) که شافت خروجی به آن متصل می شود، تشکیل شده و جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر می دهد. این گیربکس ها به گیربکس 90 درجه نیز شناخته می شود.

گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال از دو یا چند چرخ دنده هلیکال تشکیل شده است؛ دندانه های این چرخ دنده ها به صورت زاویه دار با محور اصلی چرخ دنده بریده شده و شکل مارپیچ دارند. طراحی خاص این دنده ها امکان انتقال کارآمد و نرم تر نیرو و همچنین کاهش صدا و لرزش این گیربکس صنعتی را در مقایسه با سایر دنده ها فراهم می نماید.
از جمله مزایای گیربکس هلیکال می توان به راندمان بالا، اتلاف انرژی کم تر، صدا و لرزش کم تر و همچنین افزایش ظرفیت بار و گشتاور اشاره نمود. گیربکس های هلیکال، خود به چند دسته تقسیم می شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

گیربکس هلیکال شافت مستقیم : محور ورودی و خروجی گیربکس در یک راستا قرار دارد.
گیربکس بول هلیکال یا کرانویل پینیون : از دنده های مخروطی BEVEL ساخته می شود و تغییر زاویه 90 درجه در جهت خروجی نسبت به جهت ورودی ایجاد می کند.
گیربکس هلیکال آویز یا شافت موازی: محور ورودی و خروجی به صورت موازی با هم قرار دارد.
گیربکس هلیکال سه یا چهار محور یا گیربکس قورباغه ای
هلیکال شافت موازی و شافت متعامد: معمولا گیربکس های هلیکال سنگین کار که بعضا تحت عنوان گیربکس صنعتی شناخته می شود، با نام شافت موازی و شافت متعامد (بستگی به جهت خروجی گیربکس دارد) بین صنعتگران نامیده می شود.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص مشخصات این گیربکس ها و دریافت لیست قیمت گیربکس هلیکال از منوی وبسایت کالا صنعتی، گیربکس مدنظر را انتخاب نمایید و یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

گیربکس هلیکال یکی از انواع گیربکس صنعتی

گیربکس خورشیدی
چرخ دنده های گیربکس خورشیدی با پیکربندی مخصوصی درون این گیربکس قرار گرفته اند و نسبت های سرعت و گشتاور خاصی را ارائه می دهند. با توجه به طراحی خاص دنده ها و نحوه قرار گرفتن آن ها در این گیربکس صنعتی، امکان دستیابی به گشتاور خروجی بالا در یک طراحی فشرده وجود دارد. همچنین با تغییر تعداد یا اندازه دندانه ها می توان به نسبت های مختلف سرعت دست یافت که انعطاف پذیری گیربکس خورشیدی را برای کاربردهای مختلف صنعتی که نیاز به دقت بالایی دارند، بیشتر می کند. برای اطلاع از قیمت گیربکس خورشیدی با کارشناسان ما در تماس باشید.

گیربکس خورشیدی

گیربکس سایکلو
این نوع گیربکس که عمر اختراع بسیار کمتری نسبت به سایر انواع گیربکس صنعتی دارد، فاقد هرگونه چرخ دنده بوده و با یک مکانیزم انعطاف پذیر و خارج از مرکز (Eccentric and Flexible) کار می کند. شوک پذیری بسیار بالا مهمترین ویژگی طراحی گیربکس سایکلو بوده و باعث شده برای مصارف با شوگ ناگهانی بالا مثل دستگاه های حفاری مناسب باشد.

اجزای گیربکس صنعتی
در بیشتر مواقع گیربکس های صنعتی دارای قطعات و اجزای یکسانی هستند. برخی از قطعات متناسب با کاربری و نوع صنعت می تواند متغیر باشد. نوع نیروهای ورودی و خروجی گیربکس یکی از موارد تعیین کننده در نوع اجزا و قطعات داخلی گیربکس است.

بلبرینگ: یکی از اجزا اصلی هر گیربکسی بلبرینگ های متصل به آن است. متناسب با نیاز گیربکس می توان از بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده کرد. بلبرینگ ها در دو سمت ورودی و خروجی گیربکس قرار می گیرند و موجب انتقال هر چه بهتر نیروها می شوند.
شفت های ورودی و خروجی: شفت ها یا محورهای ورودی و خروجی یکی دیگر از اصلی ترین قطعات داخل گیربکس است. شفت های ورودی گیربکس وظیفه انتقال نیرو و توان را به چرخ دنده ها دارند. این نیرو و توان از چرخ دنده ها به سمت شفت خروجی منتقل می شود.
پوسته گیربکس: پوسته بیرونی گیربکس معمولا طوری طراحی می شوند که در برابر ضربات و ارتعاشات مقاومت خوبی نشان می دهند. این تجهیزات معمولا از جنس چدن است. تمامی تجهیزات داخلی گیربکس در درون پوسته گیربکس قرار دارند.
کاسه نمد: کاسه نمد ها از جمله قطعات داخلی گیربکس ها است که وظیفه محافظت از گیربکس در برابر عوامل خارجی مانند گرد و خاک و رطوبت را دارند. کاسه نمد ها هم متناسب با نوع گیربکس و شرایط محیطی در جنس های مختلفی نصب می شود.
چرخ دنده ها: اثر گذارترین و مهمترین قطعات داخلی گیربکس ها چرخ دنده ها است. چرخ دنده های مختلفی قابلیت نصب بر روی گیربکس ها را دارند. دندانه های چرخ دنده می تواند به صورت مستقیم یا مارپیچ قرار بگیرد. به عنوان مثال چرخ دنده های مارپیچ سطح تماس بیشتری را در هنگام چرخش ایجاد می کنند که می تواند باعث افزایش بازدهی و عملکرد نرم تر چرخ دنده نسبت به چرخ دنده های دندانه صاف شود.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/97/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C

با سربندی موتور سه فاز و نحوه تشخیص آن

۰ بازديد
الکتروموتورهای سه فاز به دلیل قدرت بالا، مصرف کمتر انرژی و راندمان بالا و همچنین تعمیر و نگهداری راحت تر، یکی از محبوب ترین دستگاه ها در صنایع کوچک و بزرگ هستند. الکتروموتور سه فاز همانطور که از نامش پیداست از منبع تغذیه سه فاز استفاده می کنند و تعداد متنوعی سیم پیچ در داخل استاتور آن ها برای ایجاد میدان مغناطیسی و تولید نیروی مکانیکی چرخشی لازم وجود دارد. اما در نهایت 6 رشته سیم از داخل پوسته و سیم پیچ ها وارد ترمینال موتور می شود و منظور از سربندی موتور سه فاز، نحوه اتصال سیم های خروجی سیم پیچ ها به یکدیگر است.

روش های سربندی الکتروموتور سه فاز
به طور کلی دو روش برای سربندی موتور سه فاز وجود دارد که عبارتند از:

روش راه اندازی الکتروموتور ستاره
روش راه اندازی الکتروموتور مثلث
موتورهای سه فاز برای کار در دو ولتاژ مختلف طراحی شده اند و می توان سیم پیچ آن ها را در دو پیکربندی ولتاژ بالا یا ولتاژ پایین متصل نمود. در پیکربندی های ولتاژ بالا، دو سیم پیچ هر فاز، به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند و بیشترین مقدار ولتاژ منبع تغذیه (380 ولت) به صورت مساوی بین سیم پیچ ها تقسیم می شود. در این روش، موتور در حین راه اندازی جریان زیادی را از شبکه دریافت می کند و موجب افت شدید آن می شود که به دیگر دستگاه های الکتریکی متصل به جریان برق آسیب می رساند.

در پیکربندی ولتاژ پایین، دو سیم پیچ هر فاز به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند و مقدار ولتاژ کمتری (220 ولت) از منبع تغذیه دریافت می کنند؛ در این روش از تمامی توان و ظرفیت موتور استفاده نمی شود و بیشتر برای راه اندازی الکتروموتور کاربرد دارد. در این مقاله نقشه سربندی موتور سه فاز را در دو پیکربندی ستاره و مثلث بررسی می کنیم و سپس هریک از این دو روش پیکربندی را به صورت کامل شرح می دهیم. همچنین مقاله انواع روش های راه اندازی الکتروموتور اطلاعات مهمی ارائه داده که مکمل مطالب این مقاله هستند.

تخته کلم موتور سه فاز
تخته کلم موتور سه فاز

همانطور که گفتیم موتورهای سه فاز بسته به نوع و مشخصات فنی، تعداد متنوعی سیم پیچ دارند؛ اما در نهایت 6 رشته سیم داخل پوسته وارد محفظه ای به نام ترمینال یا تخته کلم موتور سه فاز می شود. بنابراین تخته کِلَم یا به اصطلاح دیگر تخته کلمپ، همان ترمینال یا جعبه اتصالات الکتروموتور است که سربندی موتور سه فاز را در آن انجام می دهیم.

به طور کلی سر و ته کلاف های موتور سه فاز با دو حرف مشخص می کنند. U1 و V1 و W1 مشخص کننده ابتدای سیم پیچ ها (سر کلاف ها) هستند و U2 و V2 و W2 نشان دهنده انتهای کلاف ها هستند. اما دو سر یک کلاف مانند U1 و U2 روبروی هم قرار ندارند و به صورت ضربدری قرار گرفته اند. برای هریک از روش های ستاره یا مثلث باید ابتدا و انتهای کلاف ها را به شیوه خاصی به یکدیگر متصل نماییم که در قسمت بعدی شرح می دهیم.

نقشه سربندی موتور سه فاز
هرگاه شبکه سه فاز را به ابتدای کلاف ها یعنی 1U و 1V و 1W متصل کنیم و انتهای سیم پیچ ها یعنی 2U و 2V و 2W را به یکدیگر متصل کنیم، سربندی موتور سه فاز به روش ستاره را انجام داده ایم. نقشه سربندی موتور سه فاز به روش ستاره را در شکل زیر می توانید مشاهده نمایید.

نقشه سربندی موتور سه فاز

اما اگر انتهای کلاف اول (2U) را به ابتدای کلاف دوم (1V) و انتهای کلاف دوم (2V) را به ابتدای کلاف سوم (1W) و به همین ترتیب انتهای کلاف سوم (2W) را به ابتدای کلاف اول (1U) متصل کنیم، سربندی موتور سه فاز به روش مثلث را انجام داده ایم که در تصویر زیر به خوبی نمایش داده شده است.

نقشه سربندی موتور سه فاز به روش مثلث

سربندی موتور ستاره مثلث
تا اینجا نقشه سربندی موتور سه فاز و نحوه قرار گرفتن کلاف ها در تخته کلم را بررسی کردیم؛ حالا وقت آن رسیده است که اطلاعات بیشتری در خصوص هریک از انواع سربندی موتور ستاره مثلث کسب کنیم.

سربندی موتور سه فاز به روش ستاره
برای راه اندازی موتور به روش ستاره کافی است هریک از کابل های سه فاز را به یکی از ابتدای کلاف ها (U1,V1,W1) متصل کنیم و انتهای کلاف ها را با یک پل به هم متصل کنیم. در این حالت ولتاژی که دو سر هر کلاف می افتد، با نسبت 1.73 افت می کند؛ به عنوان مثال اگر ولتاژ برق سه فاز در ایران 380 ولت باشد، این عدد را باید به 1.73 تقسیم کنید که عدد حدودی 220 ولت به دست می آید و نشان دهنده ولتاژی است که به دو سر یک کلاف می رسد. نمودار الکتریکی این اتصال به شکل زیر است:

سربندی موتور سه فاز به صورت ستاره

سربندی موتور سه فاز به روش مثلث
اما در سربندی موتور سه فاز به روش مثلث ولتاژی که به دو سر کلاف می رسد، برابر با ولتاژ شبکه است. به همین علت موتور جریان بالاتری نسبت به روش ستاره از شبکه می کشد و گشتاور بالاتری خواهد داشت. به عنوان مثال اگر ولتاژ برق سه فاز در ایران 380 ولت باشد و موتور به روش مثلث راه اندازی شود، میزان ولتاژی به که به دو سر یک کلاف می رسد، 380 ولت خواهد بود.

یکی از نکات بسیار مهم در خصوص سربندی موتور سه فاز به روش مثلث این است که حتماً روی پلاک موتور باید ولتاژ مجاز برای حالت مثلث، 380 ولت ذکر شده باشد؛ در غیر اینصورت اگر موتور به صورت مثلث سربندی شود و ولتاژ 380 به کلاف ها برسد، موتور می سوزد. برای اینکه با مفاهیم پلاک موتور بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله پلاک خوانی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.

نمودار الکتریکی سربندی موتور سه فاز به روش مثلث را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

روش سربندی موتور سه فاز به روش مثلث

البته به خاطر داشته باشید که علیرغم اینکه روش ستاره میزان کمتری جریان از شبکه می کشد ولی پس از رسیدن موتور به دور نامی خود باید با استفاده از مدارهای کنتاکتوری، سربندی را به حالت مثلث تبدیل کنیم؛ وگرنه احتمال اینکه موتور نتواند بار را تحمل کند، بسیار بالا می رود. البته همانطور که اشاره کردیم، موتور باید توانایی تحمل ولتاژ 380 ولت را داشته باشد؛ در غیر اینصورت، یا باید از ترانس های کاهنده ولتاژ 380 به 220 ولت استفاده کنیم و یا از اینورتر استفاده شود.

استفاده از اینورتر مزایای بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد؛ از جمله:

کنترل دور موتور
حذف لگدهای اولیه موتور
مصرف برق بهینه تر
علاوه بر این موارد، با استفاده از اینورترهای تکفاز به سه فاز، می توان موتورهای سه فاز را با برق شهری 220 ولت نیز راه اندازی کرد که مزیت بسیار بزرگی به شمار می رود. یکی از روش های راه اندازی موتورها، با استفاده از کلید دستی است که در مقاله راه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی به طور کامل در خصوص آن توضیح داده ایم.

نتیجه گیری

در این مقاله دو روش سربندی الکتروموتور سه فاز، یعنی روش ستاره و مثلث را به طور کامل شرح دادیم. همچنین مزیت ها و معایب هر کدام از این موارد را بررسی کردیم ولی با این حال، تعویض سربندی الکتروموتورها کاری تخصصی و نسبتاً پیچیده است؛ برای همین، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام برای سربندی موتور سه فاز، حتماً با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید تا به صورت رایگان از مشاوره تخصصی فنی در این زمینه بهره مند شوید.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/178/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C

اینورتر پمپ آب چیست؟

۱ بازديد
یکی از مشکلاتی که در آپارتمان هایی با تعداد واحد زیاد و برج های مسکونی و تجاری وجود دارد مشکل آب رسانی به تمامی واحدها می باشد. یکی از راه حل های این مشکل استفاده از پمپ آب است. اما استفاده از پمپ آب به تنهایی کافی نبوده و نیاز به اینورتر برای کنترل دور نیز وجود دارد.

وظیفه اینورتر در پمپ آب
وظیفه موتورهای الکتریکی، کنترل پمپ ها می باشد و از اینورتر جهت کاهش مصرف انرژی این موتورها استفاده می شود. همچنین اینورتر علاوه بر اینکه مصرف انرژی را کاهش می دهد، قادر به کنترل قدرت پمپ نیز می باشد. در حقیقت می تواند خروجی آب را کنترل نموده و در نتیجه مصرف آب را کاهش دهد. از طرف دیگر به وسیله اینورتر یا درایو می توان سرعت انتقال و فشار آب ورودی و خروجی را نیز کنترل نمود. اینورترها می توانند سطح فشار آب در تمامی قسمت های یک ساختمان را اندازه گیری نمایند. این مقاله به کاربرد انواع اینورترها از جمله اینکه اینورتر در پمپ چیست و چه کاربردی دارد می پردازد.

کاربرد اینورتر پمپ آب
یکی از کاربردهای مهم اینورتر ، نصب آن در کنار پمپ آب خانگی می باشد. اینورتر یا درایوها جایگزین منبع انبساط ، ست کنترل و کلید اتوماتیک می باشد. استفاده از اینورترها جایگزین این تجهیزات، سبب کاهش حجم اشغال شده تجهیزات اطراف پمپ و همچنین کنترل خوب پمپ آب خانگی در برابر قطعی برق و نوسانات احتمالی می شود. در حقیقت با نصب اینورتر، دور موتور براساس فشار و آبدهی ( دبی ) کنترل می شود.

نصب اینورتر به پمپ

انواع اینورتر پمپ
اینورتر پمپ آب از نظر نوع ولتاژ ورودی شامل دو نوع است:

اینورتر تک فاز
اینورتر سه فاز
از نظر نوع کاربرد نیز اینورتر پمپ آب یکی از انواع درایو می باشد که جهت افزایش فشار آب ساختمان و جلوگیری از تاثیر افت فشار آب بر کارکرد پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از برندهای تولید کننده اینورتر پمپ برند پنتاکس می باشد که اینورترهایی با کیفیت از توان های پایین تا بالا تولید می نماید.

نحوه کار اینورتر پمپ
در درایو پمپ ، ولتاژ ورودی و خروجی با یکدیگر برابر می باشد اما فرکانس آن ها متفاوت است. توسط فرکانس شبکه ، سرعت ثابت موتور پمپ مشخص شده و با تغییر فرکانس، سرعت پمپ و کنترل جریان و فشار تغییر می نماید. اینورتر پمپ معمولا با فشار ثابت کار می کند. بر روی لوله خروجی یا خود اینورتر حسگر فشاری قرار گرفته است که انحراف فشار از نقطه تنظیم شده را تشخیص داده و سرعت پمپ را براساس آن تنظیم می کند.

درایو پمپ با کنترل فرکانس ورودی، پمپ اول را کنترل نموده و بر روی دور مدنظر کاربر قرار می دهد و به سیله PID سطح فشار آب را کنترل می نماید. اگر نیاز به فشار بیشتری باشد، اینورتر توسط رله ای که دارد پمپ بعدی را راه اندازی نموده و به صورت خودکار به مدار وارد می نماید تا فشار مناسب را فراهم کند.

درایو متصل به پمپ

دلایل استفاده از اینورتر پمپ
یکی از دلایل مهم استفاده از اینورتر پمپ مدیریت مصرف آب و کاهش مصرف برق می باشد . همچنین استفاده از اینورتر به حفاظت از محیط زیست و منابع آبی و کاهش آلودگی محیط کمک می نماید. به کمک اینورتر می توان آب را روی فشار ثابتی تنظیم نمود که در آبیاری اهمیت بسیاری دارد. همچنین هنگامی که به آب نیازی نیست اینورتر به حالت خواب رفته و موتور خاموش می شود و زمانی که به آبیاری نیاز می باشد، درایو روشن می گردد. در حقیقت استفاده از اینورتر سبب کاهش هزینه های راه اندازی، تعمیر و نگهداری پمپ آب شده و طول عمر الکتروپمپ را افزایش می دهد.

نحوه اتصال اینورتر به پمپ

مزایای استفاده از اینورتر به جای منبع انبساط، ست کنترل، کلید اتوماتیک
استفاده از اینورتر به جای تجهیزات جانبی ذکر شده ( منبع انبساط ، ست کنترل ، کلید اتوماتیک ) مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

با استفاده از اینورتر ، الکتروپمپ خانگی با صدای کمتر و با حالت نرم تر شروع به کار می نماید و همچنین در برابر شروع به کار آنی پمپ محافظت می نماید.
توسط اینورتر ، منبع انبساط و ست کنترل و کلید اتوماتیک به طور کامل حذف می شوند و به همین دلیل هزینه های جانبی کاهش می یابد.
از الکتروپمپ خانگی در برابر نوسانات برق محافظت می نماید.
همچنین به وسیله اینورتر این شرایط فراهم می گردد که الکتروپمپ را در دو حالت تکفاز و یا سه فاز راه اندازی نمود.
با به کار گیری اینورتر ، بازده پمپ بالا رفته و تاثیر نوسانات برق بر رفتار پمپ کاهش می یابد. همچنین در فضاهای کوچک که امکان نصب منبع وجود ندارد، قابل استفاده می باشد.
با استفاده از اینورتر می توان جهت دور الکتروموتور را تغییر داد.
هزینه های جاری کاهش پیدا کرده و همچنین دوره بازگشت سرمایه نسبت به خرابی ها و قیمت تجهیزات جانبی مانند منبع انبساط ، کلید اتومات ، گیج فشار ، ست کنترل و پنج راهی برنجی کم می شود.
برخی مواقع مانند شب ها به الکتروپمپ نیاز نمی باشد که توسط اینورتر ، الکتروپمپ خاموش می گردد و موجب افزایش عمر الکتروپمپ می شود.
هزینه های تعمیر و نگهداری کاهش پیدا می کند.
در این مقاله به معرفی اینورتر پمپ آب، کاربرد و مزایای استفاده از آن حرف زدیم. اینورتر پمپ آب به کمتر کردن مصرف انرژی و کنترل همه جانبه پمپ مانند قدرت و دور میپردازد. همچنین فشار آب ساختمان را اندازه گیری میکند. اینورتر پمپ جایگزین بسیار مناسبی برای ست کنترل و دیگر کنترل کننده های پمپ میباشد.
کالاصنعتی