آرشیو بهمن ماه 1402

آشنایی با تجهیزات روز صنعتی

گیربکس جک اسکرو

۴ بازديد
جک اسکرو چیست؟
گیربکس جک اسکرو (Screw Jack)، نوعی تجهیز مکانیکی است که برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می‌شود. از این گیربکس صنعتی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد گیربکس جک اسکرو برای بلندکردن بارهای سنگین است.

گیربکس جک اسکرو با انواع چرخ‌دنده‌های صنعتی تولید می‌شود؛ رایج‌ترین نوع آن، گیربکس جک اسکرو حلزونی است. ساختار این گیربکس، شباهت بسیار زیادی با گیربکس حلزونی دارد. این گیربکس‌ها از لید اسکرو (شفت رزوه)، ماردون، چرخ‌دنده حلزونی، یاتاقان و بلبرینگ‌ها و پوسته گیربکس تشکیل شده‌اند. گیربکس جک اسکرو با نام‌های گیربکس جک بالابر، جک گیربکسی، جک پیچی دستی، گیربکس تبدیل حرکت دورانی به خطی و جک بالابر نیز شناخته می‌شود.

ساختار جک اسکرو
گیربکس تبدیل حرکت دورانی به خطی یا جک اسکرو از نظر ساختار شباهت زیادی به گیربکس حلزونی دارد. ساختار این گیربکس شامل چرخ‌دنده حلزونی، ماردون، پیچ جک (شافت رزوه)، پوسته و یاتاقان‌ها می‌شود. نحوه عملکرد گیربکس تبدیل حرکت دورانی به خطی به شرح زیر است:

شفت ورودی که همان ماردون گیربکس است، به الکتروموتور یا فرمان دستی گیربکس متصل است و نیروی ورودی را به چرخ‌دنده حلزونی منتقل می‌کند.
چرخ‌دنده حلزونی گیربکس جک اسکرو دور شفت رزوه قرار گرفته و هم‌زمان با چرخش، روی محور شافت رزوه حرکت می‌کند یا باعث حرکت خطی شافت رزوه (میل اسکرو) می‌گردد.
انواع جک اسکرو
بر اساس منبع قدرت ورودی، گیربکس‌های جک اسکرو را می‌توان در دو دسته زیر تقسیم‌بندی نمود:

جک اسکرو دستی: جک اسکرو دستی، ساده‌ترین نوع گیربکس جک اسکرو است و از یک هندویل برای تأمین نیروی اولیه استفاده می‌کند.
جک اسکرو برقی: جک اسکرو برقی از انواع الکتروموتور و سروو موتور برای چرخاندن شافت رزوه و ایجاد حرکت خطی استفاده می‌کند.
منبع قدرت ورودی (موتور یا دستی) با توجه به نوع کاربرد، ظرفیت بار، سرعت، دقت و کورس حرکتی انتخاب می‌شود. نکته قابل‌توجه این است که برای گیربکس جک اسکرو و طول کورس جک، استاندارد جهانی شناخته شده‌ای وجود ندارد و هر شرکت‌ سازنده از استانداردهای خاص خود در این زمینه استفاده می‌کند.

گیربکس‌های جک اسکرو دو نوع مکانیزم حرکتی دارند. در حالت اول، میل اسکرو ثابت است و گیربکس جابه‌جا می‌شود؛ اما در حالت دوم گیربکس در محل موردنظر نصب شده و میل اسکرو جابه‌جا می‌گردد. انواع گیربکس جک اسکرو ارائه شده در وب‌سایت کالا صنعتی از نوع دوم هستند.


خرید گیربکس جک اسکرو
وب‌سایت کالا صنعتی نماینده رسمی و تأمین‌کننده معتبر و شناخته شده جک اسکرو، مانند گیربکس سهند و گیربکس جک اسکرو چینی است. برای خرید گیربکس جک اسکرو، کافی است به سایت کالا صنعتی مراجعه نموده و پس از بررسی مشخصات، سفارش خود را در سایت ثبت نمایید. همچنین می‌توانید از طریق شماره‌تلفن ۰۲۱۹۱۰۰۴۶۴۷ با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید و خرید خود را به‌صورت تلفنی انجام دهید.

از جمله مزایای خرید گیربکس جک اسکرو از کالا صنعتی عبارت‌اند از:

تضمین اصالت و سلامت کالا
قیمت رقابتی
ارسال سریع و مطمئن
خدمات پس از فروش
اجزای گیربکس جک اسکرو
اجزای گیربکس جک اسکرو شامل چرخ دنده حلزونی، ماردون، پیچ جک (شافت رزوه)، شفت ورودی، شفت خروجی، محفظه یا پوسته و یاتاقان ها می شوند.

چرخ دنده حلزونی و ماردون گیربکس جک اسکرو

ماردون نوعی چرخ دنده پیچ مانند است که نقش شفت ورودی گیربکس جک اسکرو را برعهده دارد. شفت ورودی جک اسکرو به یک منبع تغذیه (الکتروموتور یا چرخ فرمان دستی) متصل می‌شود و نیروی اولیه را دریافت می‌نماید. ماردون جک اسکرو معمولاً از فولاد سخت کاری شده ساخته می شود تا دوام کافی جهت انتقال نیروی ورودی را به چرخ‌دنده حلزونی داشته باشد. چرخ دنده حلزونی گیربکس جک اسکرو بر اساس کاربرد و میزان بار روی گیربکس با سه جنس مختلف تولید می شود:

فسفر-برنز
آلومینیوم-فسفر-برنز
فسفر-نیکل-برنز
مدل آلومینیوم-فسفر-برنز، حالت پایه این چرخ دنده ها است که هزینه کمتری نسبت به سایر مدل ها داشته و در کاربردهایی که گیربکس زیاد تحت بار و فشار قرار ندارد استفاده می شود؛ اما اگر گیربکس تحت بار متوسط رو به بالایی قرار است کار کند، باید از چرخ دنده های فسفر-برنز استفاده شود که مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارند.

همچنین در کاربردهایی که گیربکس تحت بار زیادی قرار دارد از چرخ دنده فسفر-نیکل-برنز استفاده می شود که مقاومت بسیار بیشتری نسبت به سایر چرخ دنده ها در برابر سایش و خوردگی دارند. شرکت های بسیار معتبر تولید کننده گیربکس صنعتی مانند Flender یا SEW برای گیربکس های جک اسکروی خود از چرخ دنده های نیکل-فسفر-برنز استفاده می کنند.

پیچ جک یا شافت رزوه گیربکس جک اسکرو

پیچ جک، به بار یا محرکی که نیاز به حرکت خطی دارد متصل است و حرکت دورانی را به حرکت خطی تبدیل می کند. این قطعه نیز مانند چرخ دنده گیربکس جک اسکرو، در سه مدل تولید می شود:

MO-40
CK-45
6582-BOZ
شافت رزوه جنس CK45 حالت پایه این قطعه است؛ ولی اگر گیربکس تحت کشش زیادی قرار می گیرد، بهتر است از پیچ جک از جنس MO40 استفاده شود که تحت عملیات حرارتی سخت کاری شده و مقاومت بسیار بیشتری دارد. از طرفی اگر گیربکس تحت فشار کششی قرار نمی گیرد ولی دقت بالای آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، از شافت رزوه 6582BOZ استفاده می کنیم. این شافت رزوه بسیار در برابر سایش مقاوم است اما تحمل فشار کششی را ندارد.
پوسته یا محفظه گیربکس جک اسکرو

پوسته گیربکس جک اسکرو تمامی قطعات داخلی آن را در بر گرفته است و طراحی آن به نحوی است که مقاومت کافی جهت تحمل بارهای بسیار زیاد را نیز داشته باشد. به همین علت معمولاً از پوسته چدنی برای این گیربکس ها استفاده می شود.

یاتاقان های گیربکس جک اسکرو

در گیربکس های جک اسکرو به منظور کاهش اصطکاک و پشتیبانی بیشتر از قطعات دوار داخل گیربکس، در نقاط کلیدی مانند محورهای ورودی و خروجی از بلبرینگ و یاتاقان استفاده شده است تا حرکت نرم و بدون سایشی داشته باشند. علاوه بر مطالب فوق، مقاله اجزای گیربکس حلزونی نیز اطلاعات جالبی در این زمینه ارائه می دهد که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

مزایا و معایب جک اسکرو
از آن جایی که جک اسکرو حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند، می توان از این گیربکس برای کاربردهای مختلفی مانند بلند کردن بارهای سنگین، تنظیم ارتفاع یا تعیین موقعیت اجسام، پرس کردن و ... استفاده نمود. از جمله مزایای گیربکس جک اسکرو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ظرفیت بار بالا: یکی از اولین و مهم ترین مزایای گیربکس جک اسکرو، توانایی تحمل بار بسیار زیاد آن است. طراحی چرخ دنده ها و شافت رزوه، این مزیت مکانیکی را فراهم نموده و این گیربکس ها را برای کاربردهایی که نیاز به بلند کردن یا جابجایی اجسام سنگین دارند، مانند ماشین آلات صنعتی یا تجهیزات ساختمانی، به گزینه ای مناسب تبدیل نموده است.
خود قفل شوندگی: خود قفل شوندگی یا عدم برگشت پذیری، مزیت دیگر این گیربکس ها است؛ به این معنی که گیربکس جک اسکرو بدون نیاز به مکانیسم ترمز یا تجهیزات مشابه، می تواند موقعیت خود را حفظ کند. این قابلیت در نتیجه اصطکاک زیاد ایجاد شده بین چرخ دنده ها و پیچ جک ایجاد می شود و هنگامی که گیربکس از چرخش باز می ایستد، در برابر هرگونه نیروی خارجی که بخواهد آن را حرکت دهد، مقاومت می کند. این ویژگی به خصوص برای کاربردهایی که حفظ موقعیت گیربکس در آن ها ضروری است، بسیار اهمیت دارد.
اندازه کوچک گیربکس: گیربکس های جک اسکرو در مقایسه با انواع دیگر سیستم های حرکت خطی بسیار کوچک و فشرده هستند. این ویژگی برای کاربردهایی که فضای زیادی برای تجهیزات ندارند بسیار حائز اهمیت است.
تطبیق پذیری: گیربکس جک اسکرو تطبیق پذیری بالایی با اکثر کاربردهای صنعتی دارد؛ طوری که تقریباً در تمامی صنایع از این گیربکس ها استفاده می شود. همچنین نیروی اولیه این گیربکس به دو صورت دستی و به وسیله الکتروموتور تأمین می شود که در برخی کاربردها که امکان استفاده از موتور نیست، ویژگی بزرگی به شمار می رود.
از دیگر مزایای جک اسکرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

وزن سبک و کم حجم
قیمت مناسب
صدای کم
نصب و راه اندازی آسان
ایمنی بالاتر نسبت به جک هیدرولیکی
قرارگیری در زوایای مختلف
با وجود تمام مزایای جک اسکرو، این گیربکس‌ها دارای محدودیت‌ها و معایبی نیز هستند. به‌عنوان‌مثال، این تجهیز ظرفیت محدودی برای بلند کردن بار دارد. همچنین با افزایش بار و تحمل وزن، اصطکاک شیارهای اسکرو افزایش یافته و همین عامل باعث شده که تا حد زیادی با جک های هیدرولیک جایگزین شوند. این در حالی است که در کاربرد های سبک تر و کم هزینه تر، جک اسکرو انتخاب مناسب، مقرون به صرفه و ایمن‌تری است.
کاربرد جک اسکرو
گیربکس جک اسکرو به دلیل مزایای بسیار زیاد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، تقریباً در تمامی صنایع استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای گیربکس جک اسکرو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تعمیرگاه های خودرو
تنظیم ارتفاع سطح سکوها
صنایع خودروسازی
صنایع کشاورزی
دامداری های صنعتی
صنایع نظامی و دفاعی
صنایع غذایی
کاتالوگ جک اسکرو
وب‌سایت کالا صنعتی، مرجعی برای بررسی مشخصات و ویژگی‌های تجهیزات صنعتی مختلف از جمله انواع جک اسکرو است. همچنین بانک کاتالوگ کالا صنعتی، کاتالوگ جک اسکرو را برای دانلود به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار داده تا مشخصات این گیربکس‌ها را بررسی و با نیازهای کاربرد خود مطابقت دهید.
در این کاتالوگ، اطلاعات کاملی از گیربکس‌های جک اسکرو مانند مشخصات فنی، ابعاد، گشتاور، نسبت تبدیل و … ارائه شده است. شما عزیزان می‌توانید پس از مقایسه محصولات مختلف در وب‌سایت و بررسی مشخصات آن‌ها در کاتالوگ، از مشاوره فنی رایگان کارشناسان این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.
برای دانلود کاتالوگ جک اسکرو روی لینک زیر کلیک کنید.
نمایندگی گیربکس جک بالابر دستی در ایران هم وجود دارد؟
جک بالابر دستی علی رغم اینکه وارداتی است، در ایران هم توسط شرکت گیربکس سهند ، انواع گیربکس جک اسکرو بالابر دستی تولید می شود. گیربکس سهند اصفهان با رزومه ای بسیار درخشان در تولید انواع گیربکس حلزونی و گیربکس هلیکال یکی از بهترین کارخانجات تولید گیربکس صنعتی در ایران است.

لیست قیمت گیربکس جک بالابر را از کجا میتوانم دانلود کنم؟
قیمت گیربکس جک بالابر را از کارشناسان فروش درخواست نمایید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/356/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AE%D8%A7%D8%B5-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AC%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%B1%D9%88



چرخ دنده و زنجیر

۵ بازديد
برای انتقال قدرت از قطعات متفاوتی استفاده می شود. یکی از اصلی ترین قطعات برای انتقال قدرت، زنجیر و دنده زنجیر است. از زنجیر و دنده زنجیر اغلب برای کاربردهایی که فاصله دو شفت زیاد است و نمی توان از چرخ دنده استفاده کرد یا محیط مرطوب و دچار نشتی روغن است و نمی توان از تسمه و پولی استفاده کرد، مناسب می باشد. چرخ دنده و زنجیر دارای انواع متفاوتی هستند . یک سیستم زنجیری از خود زنجیر و یک یا چند دنده زنجیر (چرخ زنجیر) تشکیل شده است. هنگامی که محرک اصلی می چرخد، دنده زنجیر به حرکت در می آید و زنجیر روی چرخ زنجیر می چرخد و نیروی مکانیکی را انتقال می دهد. زنجیر و دنده زنجیر در بسیاری از کاربردها مانند موتورسیکلت ها، دوچرخه ها، کشتی ها، ماشین آلات صنعتی و... مورد استفاده قرار می گیرد.
تمامی زنجیر ها، ساختار یکسانی دارند. در تصویر بالا ساختار کلی زنجیر ها را مشاهده می کنید. در ادامه به معرفی مهم ترین اجزا ساختار زنجیر میپردازیم:

پیوند ها (داخلی و خارجی): وسیله این دو متصل کردن اجزا به یکدیگر است.
پین: پین داخل غلتک شده و دو طرف آن را به بدنه زنجیر متصل می کند.
غلتک: غلتک به با جا به جایی و چرخیدن باعث انتقال نیرو می شود.
بوش: وظیفه بوش کاهش و کنترل ارتعاش ناشی از انتقال نیرو است.
انواع زنجیر
زنجیر و دنده زنجیر صنعتی دارای انواع متفاوتی هستند. در اینجا ما با توجه به کاربرد، انواع زنجیر ها را به سه دسته تقسیم کرده ایم که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

زنجیر کشاورزی
این زنجیر ها تحت نیرو و فشار شدیدی قرار نمیگیرند و زنجیرهای ضعیفی هستند. این زنجیر ها معمولاً برای شرایط آب و هوایی مناسبی طراحی و تولید میشوند.

زنجیر انتقال نیرو
زنجیر و دنده زنجیر انتقال نیرو بیشترین کاربرد را میان سایر زنجیرهای صنعتی دارند. زنجیر انتقال نیرو در دو سری A و B تولید می شود. زنجیر و چرخ زنجیر سری A طبق استانداردهای ISO 606، DIN 8188 یا ANSI تولید و نامگذاری شده است. زنجیر انتقال قدرت سری A در سایزهای 30، 40 الی 240 تولید می شوند. زنجیر و چرخ زنجیر سری B طبق استانداردهای ISI 606، DIN 8187 و در سایزهای 08B، 10B الی 72B تولید می شوند.

زنجیر هیدرو سرویس
زنجیر هیدرو سرویس برای کاربری هایی استفاده میشود که رطوبت وجود دارد و در برابر رطوبت مقاومت زیادی دارد و در این شرایط بسیار بهتر از سایر زنجیر و چرخ زنجیرهای صنعتی عمل میکند. در صنایع حمل و نقل نوشیدنی یا حمل و نقل دریایی و مانند آن ها کاربرد دارد.

دنده زنجیر چیست؟
چرخ زنجیر یا دنده زنجیر، قطعه ای مکانیکی است که اطراف آن شیارهای دندانه ای شکل دارد که به همراه زنجیر در جهت انتقال نیرو و گشتاور استفاده می شوند. برای انتقال نیرو توسط زنجیر و دنده زنجیر، باید ضخامت و گام یکسانی داشته باشند. اکثر چرخ زنجیر ها از فولاد تولید می شوند و در مقابل سایش مقاوم هستند ولی در مواردی به علت سبکی، از آلومینیوم نیز تولید میشوند که در وسایلی مانند موتور سیکلت ها کاربرد دارد.
انواع دنده زنجیر
چرخ زنجیر صنعتی در دو استاندارد ANSI و ISO تولید می شوند. انواع دنده زنجیر سری ANSI و ISO مناسب برای زنجیرهای همین استانداردها هستند و با تعداد دندانه 10 الی 100 دانه تولید می شوند.

قیمت زنجیر و چرخ دنده زنجیر
در تعیین قیمت زنجیر و دنده زنجیر عوامل متعددی تاثیر گذار هستند. اولین مورد تأثیر گذار در قیمت زنجیر و دنده زنجیر نوع آن ها است. بعد از مشخص شدن نوع زنجیر و چرخ زنجیر، سایز زنجیر اهمیت پیدا می کند. سایز زنجیر هم بر قیمت زنجیر و هم بر قیمت چرخ زنجیر اثرگذار است. هرچه سایز زنجیر افزایش یابد، قیمت زنجیر و چرخ زنجیر نیز افزایش پیدا می کند. بعد از سایز زنجیر، تعداد دندانه های چرخ زنجیر اهمیت دارد. هرچه چرخ زنجیر یا دنده زنجیر، تعداد دندانه های بیشتری داشته باشد، قیمت چرخ زنجیر نیز بیشتر خواهد بود. مورد تأثیر گذار بعدی در قیمت زنجیر و چرخ زنجیر که تقریباً در تمامی قطعات صنعتی تأثیر گذار است، جنس دنده است.

خرید زنجیر و چرخ زنجیر
خرید زنجیر و چرخ زنجیر در سایت کالا صنعتی به شما این امکان را می دهد بتوانید قیمت این محصولات را به راحتی و به صورت آنلاین چک کنید. شرکت کالا صنعتی انواع زنجیرهای صنعتی را در برندهای چینی و ژاپنی به مشتریان خود عرضه می کند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت زنجیر، قیمت چرخ زنجیر و دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/716/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D9%81%D9%88%D9%84%DB%8C/%DA%86%D8%B1%D8%AE-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1

بهیاب صنعت تجارت فردا

۵ بازديد
بهیاب صنعت تجارت فردا با نام تجاری کالا صنعتی، یک فروشگاه اینترنتی کالاهای صنعتی است که باهدف تأمین نیاز کارخانه‌های تولیدی، سازندگان دستگاه‌های صنعتی و کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت در سراسر کشور تأسیس شده است. بهیاب صنعتی تجارت فردا با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در زمینه تأمین کالاهای صنعتی و با بیش از 50 پرسنل، توانسته اعتماد مشتریان خود را در سراسر کشور جلب کند و به یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی کالاهای صنعتی در ایران تبدیل شود.

خدماتی که مجموعه بهیاب صنعت تجارت فردا ارائه می‌دهد شامل خریدوفروش انواع الکتروموتور، گیربکس صنعتی، انواع پمپ‌های کشاورزی و صنعتی، اینورتر، موتور ویبره، هواکش صنعتی، دمنده و مکنده‌های صنعتی، تجهیزات ابزاردقیق و … است.

بهیاب صنعت تجارت فردا به‌واسطه شهرت و اعتباری که نزد تأمین‌کننده‌ها دارد با برندهای معروف و معتبر مانند زیمنس، موتوژن تبریز، الکتروژن، شریف اصفهان، سهند، پمپ لئو، منتظری، پنتاکس و … همکاری دارد و توانسته نمایندگی انحصاری این کالاها را به عهده بگیرد. از ویژگی‌های شاخص و مهم بهیاب صنعت تجارت فردا می‌توان به همکاری با کارشناسان فروش متخصص با تحصیلات دانشگاهی مرتبط در زمینه صنعت دانست که هدف اصلی این است که بتواند با ارائه مشاوره تخصصی به مشتریان آن‌ها را در انتخاب و خرید محصول موردنظر یاری کند.
چه کسانی به کالا صنعتی اعتماد کرده‌اند؟
کالا صنعتی به‌واسطه امکاناتی که برای خریداران و همچنین کیفیت بالای ارائه خدمات دارد، توانسته با بسیاری از شرکت‌های مطرح کشور همکاری داشته باشد که می‌توانید با مشتریان کالا صنعتی بیشتر آشنا شوید.

چرا باید به کالا صنعتی اعتماد کرد؟
یکی از مهم‌ترین دغدغه افراد در خرید آنلاین، مشاوره قبل از خرید، پشتیبانی پس از فروش و دریافت کالا است. تیم بهیاب صنعت تجارت فردا باتوجه‌به آشنایی کامل به دغدغه‌های مشتریان توانسته این نیاز را برآورده کند تا بتواند خدمات باکیفیت را به مشتریان ارائه دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

تنوع محصولات: بهیاب صنعت تجارت فردا طیف گسترده‌ای از کالاهای صنعتی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد که کاربران می‌توانند سبد محصولی خود را تکمیل کنند.
کیفیت محصولات: بهیاب صنعت تجارت فردا محصولات خود را از معتبرترین تأمین‌کنندگان داخلی و خارجی تهیه می‌کند و محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.
قیمت مناسب: بهیاب صنعت تجارت فردا آخرین فروشگاهی است که از آن بازدید خواهد شد. چرا که به‌واسطه حذف عوامل واسط قیمت محصولات در پایین‌ترین حالت خود وجود دارد.
خدمات پس از فروش: بهیاب صنعت تجارت فردا در صورت بروز هرگونه مشکل در محصولات خریداری شده، با تیم ارتباط با مشتریان، مشکل را دراسرع‌وقت برطرف خواهد کرد.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/516/%D8%A8%D9%87%DB%8C%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7

بلبرینگ SKF

۵ بازديد
بلبرینگ SKF یکی از محصولات شرکت اس کا فا SKF است که در سال 1907 در شهر یوتبری کشور سوئیس تأسیس شد. این شرکت در زمینه تولید و ساخت انواع بلبرینگ ها، رولبرینگ ها، آب بند ها و سیستم های روانکاری فعالیت دارد. شرکت بلبرینگ SKF یکی از مطرح ترین شرکت ها در دنیا می باشد و از با کیفیت ترین بلبرینگ‌های جهانی است. شرکت SKF در حال حاضر معتبرترین سازنده بلبرینگ در دنیا است و از مقبولیت ویژه ای در بین بلبرینگ سازان برخوردار است. این شرکت بلبرینگ های خود را در طرح های متفاوتی تولید می کند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. همچنین برای خرید انواع بلبرینگ های SKF می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی تماس بگیرید.
انواع بلبرینگ SKF
شرکت SKF بلبرینگ های خود را در چهار نوع اصلی طراحی و تولید می‌کند. همچنین علاوه بر این بلبرینگ های اصلی، شرکت SKF بلبرینگ های خاص و سفارشی نیز تولید می کند. انواع بلبرینگ skf ارائه شده در فروشگاه کالا صنعتی به شرح زیر است.

بلبرینگ شیار عمیق SKF
بلبرینگ تماس زاویه ای SKF
بلبرینگ خود تنظیم SKF
بلبرینگ کف گرد SKF
بلبرینگ شیار عمیق SKF
بلبرینگ های شیار عمیق پر مصرف ترین نوع بلبرینگ ها هستند و به آن ها بلبرینگ های همه کاره نیز می گویند. بلبرینگ شیار عمیق SKF اصطکاک کمی دارد و می تواند بارهای شعاعی و محوری را در هر دو جهت تحمل کند. از دیگر مزایای بلبرینگ شیار عمیق SKF می توان به نگهداری کم و نصب راحت آن اشاره کرد. شرکت SKF بلبرینگ های شیار عمیق خود را در چهار سری تولید می کند که باید گفت در بازار ایران بیشتر دو نوع بلبرینگ شیار عمیق SKF سری تک ردیفه و دو ردیفه کاربرد دارد. در ادامه به بررسی انواع بلبرینگ شیار عمیق SKF پرداخته می شود.

1) بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه: این بلبرینگ ها، پرکاربردترین نوع بلبرینگ شیار عمیق SKF است. این بلبرینگ ها در طرح های متفاوتی با آب بند، قفسه، روانکار و ... تولید می شود.


2)بلبرینگ شیار عمیق SKF با شکاف های پرکننده: بلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگ برای هنگامی که بلبرینگ در معرض رطوبت و مواد خورنده قرار می گیرد، مناسب است؛ زیرا در برابر خورندگی مقاوم می باشد. این بلبرینگ SKF به صورت آب بندی شده یا باز در دسترس است.

3) بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی با شکاف های پرکننده: این بلبرینگ SKF دارای یک شیار پرکننده در هر دو رینگ داخلی و خارجی می باشد تا عناصر غلتان بیشتری نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق استاندارد در خود جای دهد. بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفی با شکاف های پرکننده حمل بار شعاعی بالاتری دارند؛ ولی ظرفیت حمل بار محوری آن ها محدود است.
4) بلبرینگ شیار عمیق SKF دو ردیفه: بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرند که بلبرینگ تک ردیفه ظرفیت تحمل بار را ندارد. این بلبرینگ SKF نسبت به سری تک ردیفه، قطر داخلی و خارجی برابر با ضخامت بیشتر دارد. ظرفیت تحمل بار این بلبرینگ ها قابل توجه است.
آب بند بلبرینگ شیار عمیق SKF
با توجه به محیط و عملکرد بلبرینگ شیار عمیق SKF، ممکن است این بلبرینگ ها به صورت آب بندی شده یا باز (بدون آب بند) استفاده شوند. آب بند بلبرینگ شیار عمیق SKF در دو طرح فلزی و پلاستیکی تولید می شود. تصاویر و ویژگی آب بند ها در جدول زیر نشان داده شده است.
قفسه بلبرینگ شیار عمیق SKF
با توجه به طراحی، اندازه، نوع و کاربرد بلبرینگ شیار عمیق SKF، قفسه ها متفاوت هستند. قفسه بلبرینگ شیار عمیق SKF به صورت فولادی، پلی آمید (فیبری) و برنجی تولید می شوند. نوع قفسه بلبرینگ شیار عمیق SKF در پسوند بلبرینگ ها مشخص است و در صورتی که بلبرینگ پسوند نداشته باشد به این معنا است که قفسه بلبرینگ فولادی است. نوع دو ردیفه بلبرینگ شیار عمیق SKF تنها به قفسه فیبری تولید می شود.
روان کننده بلبرینگ شیار عمیق SKF
بلبرینگ SKF سری تک ردیفه شیار عمیق، در صورت آب بندی شده، از سمت کارخانه روانکاری شده اند ولی در صورتی آب بند نداشته باشد نیاز است تا بلبرینگ را با روان کننده مناسب روانکاری کنید. روان کننده هایی که در بلبرینگ های شیار عمیق SKF استفاده می شوند، در جدول زیر آورده شده است.
بلبرینگ تماس زاویه ای SKF
این بلبرینگ SKF، دارای رینگ های داخلی و خارجی هستند که نسبت به یکدیگر در جهت محور بلبرینگ جا به جا می شوند. این بلبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی و محوری را به صورت همزمان تحمل کنند. کد فنی بلبرینگ تماس زاویه ای SKF با عدد 7 شروع می شود و هر چه زاویه تماس در این بلبرینگ SKF افزایش یابد، ظرفیت تحمل بار محوری بالا می رود و با کم شدن زاویه تماس، ظرفیت تحمل بار شعاعی افزایش پیدا می کند. محدود سرعت بلبرینگ تماس زاویه ای SKF متوسط است. در جدول زیر انواع بلبرینگ های تماس زاویه ای SKF به همراه تصویر آن ها آورده شده است و برای کسب اطلاعات کامل راجع به این محصول SKF به صفحه بلبرینگ تماس زاویه ای SKF مراجعه کنید.
بلبرینگ خود تنظیم SKF
بلبرینگ خود تنظیم SKF، این سری از بلبرینگ های دو ردیفه هستند و به دلیل داشتن عناصر غلتان بیشتر، ظرفیت حمل بار بالایی دارند. بلبرینگ خود تنظیم SKF می تواند بار شعاعی بسیار سنگین و بار محوری سبک را از هر دو جهت تحمل کند. بلبرینگ خود تنظیم SKF در سرعت های بالا به خوبی کار میکند و به صورت آب بندی شده یا باز تولید می شوند. بلبرینگ خود تنظیم SKF به صورت کنیک (رینگ داخلی مخروطی) نیز تولید می شوند که این بلبرینگ ها با یک بوش مورد استفاده قرار می گیرند. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع این محصول به صفحه بلبرینگ خود تنظیم SKF مراجعه کنید. همچنین مشخصات بلبرینگ خود تنظیم SKF به صورت خلاصه در جدول زیر بیان شده است:
بلبرینگ کف گرد SKF
این بلبرینگ ها به صورت تک جهته و دو جهته تولید می شوند. طراحی بلبرینگ کف گرد SKF به صورتی است که نباید تحت هیچگونه بارهای شعاعی قرار بگیرند. بلبرینگ کف گرد SKF که برای تحمل بارهای شعاعی طراحی شده اند دارای مزایای بی نظیری مانند نصب آسان، قابلیت تفکیک و تعویض است. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به این بلبرینگ ها می توانید به صفحه بلبرینگ کف گرد SKF مراجعه کنید.
قیمت بلبرینگ SKF
بلبرینگ SKF بهترین کیفیت را میان سایر برند ها دارد. قیمت این بلبرینگ ها با توجه به نوع، طراحی و اندازه آن متفاوت است. یکی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت بلبرینگ SKF، ابعاد بلبرینگ است. هرچه ابعاد یک بلبرینگ بزرگتر باشد قیمت آن نیز افزایش پیدا می کند. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار مهم بر قیمت بلبرینگ SKF، طراحی آن است. با توجه به نوع بلبرینگ SKF ممکن است این بلبرینگ با طراحی خاصی مانند نوع آب بندی یا قفسه متفاوت تولید شوند که با توجه به طراحی آن قیمت متفاوت خواهد بود.
در ادامه لیست مهم ترین عوامل ثابت تاثیر گذار بر قیمت بلبرینگ SKF آورده شده است.

ابعاد فیزیکی
نوع و مشخصات فنی
متریال و جنس بلبرینگ
خرید بلبرینگ SKF
یکی از دغدغه های اصلی مشتریان بلبرینگ SKF، خرید آن است. متاسفانه در بازار ایران بلبرینگ های تقلبی SKF به شدت افزایش پیدا کرده و با قیمت های متفاوتی نیز عرضه می شوند. هنگام خرید بلبرینگ SKF حتما مدنظر داشته باشید از کدام فروشگاه خرید را انجام میدهید. بلبرینگ های تقلبی SKF به راحتی قابل تشخیص نیست و نیاز به تجربه و اطلاعات فنی زیادی است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش های تشخیص بلبرینگ تقلبی، مقاله تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی را مطالعه کنید. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تامین کننده انواع قطعات صنعتی به صورت اینترنتی، انواع بلبرینگ و رولبرینگ های SKF را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهد. در ادامه به معرفی پارامترهای مهم در هنگام خرید میپردازیم.

بار وارد شده بر بلبرینگ: به صورت کلی بارهای روی بلبرینگ میتواند محوری یا شعاعی باشد؛ که بار محوری موازی با محور چرخش است و بار شعاعی عمود بر محور چرخش وارد میشود.
نوع بلبرینگ SKF: بلبرینگ ها در انواع متنوعی طراحی و تولید میشوند و هر نوع کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی دارد. یکی از پرکاربرد ترین نوع بلبرینگ، بلبرینگ های شیار عمیق هستند که قادر به تحمل بارهای ترکیبی یعنی نیمه سنگین شعاعی و محوری هستند.
سرعت گردش و دوران: تولید و طراحی قفسه در بلبرینگ های غلتکی استوانه ای و سوزنی آنها قادر میکند که با سرعت بیشتری نسبت به باقی بلبرینگ ها گردش کنند.
سیستم آب‌بندی در بلبرینگ SKF: جهت اطمینان از عملکرد صحیح بلبرینگ بایستی سیستم آب بندی مناسب انتخاب شود. این سیستم آب‌بندی مانع ورود ناخالصی‌ها مانند گرد و غبار و آب میشود.
قطر داخلی و خارجی بلبرینگ: در شافت هایی که قطر نازکی دارند بایستی از بلبرینگ هایی که قطر کمی دارند استفاده کرد. متداول ترین بلبرینگ های کم قطر شیار عمیق و سوزنی هستند. همچنین برای شافت ها نسبتا قطور رولبرینگ‌های بشکه‌ای، مخروطی و استوانه‌ای استفاده میشوند.
شرایط محیطی: اکثر محیط های کاری دارای آلودگی مانند گرد و غبار هستند. بنابراین باید بلبرینگی را انتخاب کنید که در برابر ضربات و تنش‌های مکانیکی و آلودگی ها مقاوم باشد. بلبرینگ های برند SKF از مقاوم ترین و با کیفیت ترین بلبرینگ‌های موجود در بازار هستند و انتخابی ایده آل محسوب میشوند.
کاتالوگ محصولات SKF
شرکت SKF برای تمامی محصولات خود کاتالوگ طراحی کرده است. در کاتالوگ محصولات SKF هر آنچه در مورد بیرینگ گفته شده است، مربوط به medium load است. پایین تر و بالاتر از این محدوده عمر بیرینگ کاهش پیدا می کند. برای تجهیزاتی با فناوری پیشرفته و سرعت بالا و تجهیزاتی که نیازمند قابلیت اطمینان بالا (رکتور پتروشیمی) هستند، الزاماً باید از گریدهای سطح یک کیفی خریداری کرد. برای آشنایی بیشتر با محصولات و دسترسی دقیق به ابعاد و مشخصات فنی کاتالوگ بلبرینگ SKF را دانلود کنید. همچنین سایت کالا صنعتی تمامی کاتالوگ های محصولات SKF را در سایت قرار داده است. می توانید با مراجعه به محصول دلخواه خود، کاتالوگ آن را مشاهده کنید.

شرکت SKF سالیان سال است که به عنوان برترین شرکت تولید کننده بلبرینگ فعالیت می کند. متأسفانه در بازار امروزی ایران، بلبرینگ های فیک و غیر اصلی SKF بسیار زیاد شده است. تشخیص دادن اصل از فیک بلبرینگ SKF کار بسیار سختی است و نیاز به داشتن مهارت و تجربه بالا می باشد. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تأمین کننده انواع قطعات صنعتی به صورت اینترنتی در ایران، تمامی بلبرینگ های SKF خود را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان ارائه می دهد. شما می توانید برای خرید انواع بلبرینگ های SKF با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

شرکت SKF
شرکت SKF یکی از نشان های تجاری معروف در زمینه تولید بلبرینگ و رولبرینگ صنعتی در جهان است. SKF از سال 1907 یک شرکت پیشرو در زمینه فناوری های نوین بوده است. تفاوت بنیادین محصولات شرکت SKF با سایر برندها، این است که SKF همواره و به طور مداوم به دنبال توسعه فناوری های جدید است. این موضوع سبب شده است که شرکت SKF مشتریان دائمی خود را حفظ نموده و بیشتر کند. ایران یکی از بازارهای هدف برای این برند با کیفیت به حساب می آید. ساخت بلبرینگ SKF ترکیبی از 40 سال تجربه به همراه استفاده از سیستم ها و فن آوری های نوین است.

تخصص شرکت اس کا اف SKF در زمینه چیست؟
تخصص این شرکت در زمینه های توسعه، طراحی و ساخت بلبرینگ SKF، آب بند ها و سیستم های روغن کاری میباشد. در حال حاضر، در زمینه بلبرینگ شرکت SKF مطرح ترین شرکت در دنیا میباشد و از مقبولیت خاصی برخوردار است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه چیست؟
بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفه در واقع همه کاره هستند. این دسته از بلبرینگ SKF ساده و غیر قابل تفکیک، مناسب سرعت های بالا و بسیار زیاد و در عملکرد قوی هستند.

نگهداری این بلبرینگ ها کم است. شیار های مسیر غلتش عمیق و انطباق نزدیک بین شیار های مسیر غلتش و عناصر غلتان، بلبرینگ های شیار عمیق را قادر می سازد تا بارهای محوری را علاوه بر بارهای شعاعی در هر دو جهت و حتی در سرعت های بالا تحمل کنند. در دو مدل با آب بند و بدون آب بند وجود دارد.

مزایای بلبرینگ شیار عمیق چیست؟
بلبرینگ های شیار عمیق به شدت محبوب هستند و دارای مزایای زیادی از قبیل: سرعت بالا، تحمل بار محوری از هر دو طرف، عمر بالا، عملکرد مطلوب در سرعت بالا، و دارای قابلیت اطمینان خوبی هستند.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/326/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82/%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-skf


راه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی

۶ بازديد
همانطور که می‌دانید از موتورهای الکتریکی در صنعت بسیار استفاده می‌شود و روش‌های مختلفی برای راه اندازی الکتروموتور وجود دارد، در این مقاله راه اندازی الکتروموتور با کلید دستی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. کلید دستی در انواع و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند و دارای ساختمان‌های متنوعی نیز می‌باشند. اما متداول ترین آنها کلید‌های گردان هستند که برای جریان نامی 16 ، 25 ، 32 ، 40 و ... آمپر موجودند. همچنین برای اتصال موتورها به شبکه به صورت ساده، چپ گرد، راست گرد، ستاره، مثلث و ... ساخته می شوند.
انواع کلیدهای ساده دستی
در یک جمع بندی کلی، کلیدهای ساده دستی به دو صورت زیر تقسیم می‌شوند:

کلیدهای ساده دستی تک‌فاز
کلیدهای ساده دستی سه‌فاز
کلیدهای ساده دستی سه فاز
کلید سه‌فاز ساده دارای 6 کنتاکت است که سه تای آن به سه‌فاز شبکه و سه کنتاکت دیگر به سه سر سیم‌پیچ‌های موتور وصل می‌شوند. برای نمایش مداری کلیدها از استاندارد IEC استفاده خواهیم کرد. به کلید ساده، کلید صفر و یک نیز گفته می‌شود و در استاندارد IEC با Q نمایش داده می‌شود. شمای فنی و مداری این کلید در شکل زیر نشان داده شده است. علائم X در حالت 1 نشان می‌دهد که کنتاکت‌های 1 به 2 ، 3 به 4 و 5 به 6 اتصال الکتریکی پیدا می‌کنند. گاهی به جای 0 و 1 کلمات OFF و ON نیز روی کلید درج می‌شود.
کلیدهای ساده دستی تک فاز
این کلیدها از نظر ظاهری شبیه کلیدهای سه‌فاز هستند ولی تفاوت آنها در تعداد طبقات و کنتاکت‌های آنها می‌باشد. از کلیدهای یک طبقه برای قطع و وصل فاز و از کلیدهای دو طبقه برای قطع و وصل فاز و نول استفاده می‌شود. در موتورهای تک‌فازی که فاقد کلید گریز از مرکز یا رله برای خارج کردن سیم‌پیچ راه انداز از مدار می‌باشند از کلیدهای تک‌فاز دو مرحله‌ای استفاده می‌شود که در مرحله اول (استارت) هر دو سیم‌پیچ موتور در مدار قرار می‌گیرند و در مرحله دوم (کار) فقط سیم پیچ اصلی در مدار می‌ماند.
کلید ستاره مثلث دستی
موتورهای توان بالا که در شبکه سه‌فاز به صورت مثلث کار می‌کنند به هنگام راه اندازی، جریان خیلی زیادی از شبکه دریافت می‌کنند و این جریان که از داخل سیم پیچ‌ها عبور می‌کند، به سیم‌ها صدمه می‌رساند. از طرف دیگر وسایل حفاظتی از قبیل فیوزها و رله‌ها در اثر جریان راه‌اندازی خسارت دیده و به وظایف خود عمل نمی‌کنند و حتی احتمال دارد بسوزند و از بین بروند. برای جلوگیری از صدمات راه اندازی، ابتدا موتور را با اتصال ستاره راه اندازی می‌کنند. همانطور که می‌دانید جریان راه‌اندازی در حالت ستاره یک سوم جریان راه‌اندازی اتصال مثلث است. سپس اتصال سیم‌پیچ‌های موتور را به مثلث تبدیل می‌کنند. راه‌اندازی موتورها به صورت ستاره مثلث توسط کلید انجام می‌شود. شکل زیر شمای فنی و مداری کلید ستاره مثلث را نشان می‌دهد. ارتباط کنتاکت‌ها در هر حالت اتصال مورد نظر را فراهم می‌کند.
کلید های ساده دستی سه فاز چیست؟
کلید سه فاز ساده دارای 6 کنتاکت است که سه تای آن به سه فاز شبکه و سه کنتاکت دیگر به سه سر سیم پیچ های موتور وصل می شوند .

کاربرد کلید های راست گرد – چپ گرد دستی تک فاز چیست؟
در موتور های تک فاز برای تغییر جهت گردش فقط بایستی اتصال دو سر یکی از سیم پیچ های اصلی یا استارت به شبکه جا به جا شود . برای رسیدن به این هدف از کلید های تک فاز چپ گرد – راست گرد استفاده می شود.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/39/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C

پمپ پلانجری

۵ بازديد
هر پمپی دارای قابلیت ها و ویژگی های متفاوتی است و توانایی ایجاد فشار و دبی برای محدوده خاصی را داراست. برای جابجایی و انتقال سیالات در فشارهای بالا و همچنین سیالاتی با غلظت بالا که فرآیند پمپاژ آنها نیاز به فشار بالا دارد از پمپ های رفت و برگشتی استفاده می شود. پمپ پیستونی و پمپ پلانجری از جمله این پمپ ها هستند که به دلیل ساختار و نحوه کارکرد آنها قابلیت انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا و سیالات دارای مواد جامد را دارند. عملکرد پمپ پلانجری و پیستونی مشابه یکدیگر است اما بخاطر داشتن طول بیشتر مکانیزم رفت و برگشتی در پمپ پلانجری، این پمپ قادر به انتقال سیال با فشار بالاتری است. پمپ پلانجری می تواند دارای چند سیلندر و پلانجر باشد که هر چقدر تعداد آنها بیشتر باشد، فشار بیشتری تولید می کنند. پمپ پلانجری دارای انواع مختلفی است که از لحاظ تعداد پلانجر و از لحاظ جنس پلانجر تقسیم بندی می شود و در ادامه این مقاله کالاصنعتی به آن پرداخته شده است. همچنین نحوه عملکرد، کاربردها و تفاوت پلانجری با پیستونی از جمله عناوینی هستند که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

پمپ پلانجری چیست؟
پمپ پلانجری از دسته پمپ های جابجایی مثبت و از نوع پمپ های رفت و برگشتی می باشد. در پمپ پلانجری مکانیزم رفت و برگشتی توسط قطعه ای به نام پلانجر اتفاق می افتد. پلانجر قطعه ای است شبیه پیستون در پمپ پیستونی که وظیفه ایجاد فشار و پمپاژ سیالات را برعهده دارد. پمپ پلانجری به پمپ فشار بالا نیز شناخته می شوند و قابلیت ایجاد فشارهای بالاتری نسبت به سایر پمپ های رفت و برگشتی دارند. همچنین پمپ پلانجری برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا کاربرد دارند.

نحوه عملکرد پمپ پلانجری
در پمپ پلانجری که مکانیزم مکش، ایجاد فشار به سیال و تخلیه مشابه پمپ پیستونی می باشد، با پایین آمدن میله پلانجر شیر مکش باز شده و سیال از قسمت ورودی پمپ وارد سیلندر می شود. با حرکت میله پلانجر و بالا آمدن آن به سیال داخل سیلندر فشار اعمال می شود و این فشار باعث بازشدن شیر تخلیه می شود و سیال تحت فشار از قسمت خروجی پمپ از سیلندر خارج و به سمت مقصد منتقل می شود
اجزا پمپ پلانجری
پمپ های پلانجری از پنج قطعه اصلی زیر تشکیل شده اند:

پلانجر
قسمت مکش
قسمت تخلیه
سیلندر
آب بند
پلانجر: پلانجر قطعه ای صلب همانند پیستون می باشد با این تفاوت که طول قسمتی که داخل سیلندر جابجا می شود بزرگتر می باشد. پلانجر با بالا و پایین شدن و حرکت رفت و برگشتی در داخل سیلندر باعث ایجاد عمل مکش و تخلیه سیال در پمپ می شود.
قسمت مکش (شیر مکش): از قسمت مکش، سیال وارد محفظه پمپ (سیلندر) می شود و در واقع شیر یک طرفه ای می باشد که از خروج سیال از قسمت مکش پمپ جلوگیری می کند.
قسمت تخلیه (شیر تخلیه): شیر تخلیه درواقع یک شیر یک طرفه می باشد که از برگشت دوباره سیال از خروجی پمپ به داخل سیلندر جلوگیری می کند. همچنین وظیفه اصلی شیر تخلیه خروج سیال تحت فشار در داخل سیلندر است.
سیلندر: سیلندر در واقع محفظه پمپ پلانجری می باشد که سیال در آن قسمت تحت فشار قرار می گیرد.
آب بند: آب بند جهت جلوگیری از نشتی و خروج سیال از داخل سیلندر مورد استفاده قرار می گیرد. در پمپ پلانجری آب بند روی سیلندر متصل است و ثابت است.
کاربرد پمپ پلانجری
تزریق مواد شیمیایی
انتقال و جابجایی سوخت
تست هیدراستاتیکی و فشار تجهیزات مختلف
در مایع سازی زغال سنگ
تولید اوره
صنایع نفت و گاز
فاضلاب های شهری و صنعتی
دستگاه برش با آب (واترکات)
انتقال و جابجایی خرده های حفاری
سیستم های انتقال آب دریا
سیستم های تصفیه آب اسمز معکوس (RO)
انواع پمپ پلانجری از لحاظ تعداد سیلندر
تعداد سیلندرهای پمپ برروی قدرت پمپ و در پی آن فشار ایجادی پمپ موثر است. هرچه تعداد سیلندر پمپ بیشتر باشد، توانایی فشار پمپ افزایش می یابد.

سیمپلکس (Simplex pump)
دوپلکس (Duplex plunger pump)
تریپلکس (Triplex plunger pump)
مالتی پلکس (Multiplex plunger pump)
سیمپلکس (Simplex pump)
پمپ پلانجری سیمپلکس تنها یک سیلندر و یک پلانجر دارد بنابراین فشار ایجادی این نوع پمپ نسبت به سایر پمپ های پلانجری که ذکر خواهد شد، کمتر می باشد. پمپ سیمپلکس در پمپ های روغن داغ، واترجت، پمپ های بخار، جک ها و پمپ های دستی که با قدرت دست به سیال فشار اعمال می کنند، کاربرد دارد.
انواع پمپ پلانجری از لحاظ جنس پلانجر
پمپ پلانجر فولادی
پمپ پلانجر سرامیکی
پمپ پلانجر فولادی
فولاد ضد زنگ مقاومت مکانیکی بالایی دارند و در مقابل لرزش، شوک حرارتی، ضربه و اکسیداسیون مقاوم می باشند. پلانجر فولادی ضدزنگ در صنایع نفت و گاز و جابجایی مواد شیمیایی کاربرد دارد. همچنین پلانجر فولادی نسبت به پلانجر سرامیکی قیمت به صرفه تری دارد.
پمپ پلانجر سرامیکی
سرامیک برخلاف آنچه که تصور می شود اتفاقا بسیار با دوام و مقاوم می باشد. در کاربردهایی که سیال از نوع شیمیایی خورنده مانند سموم آفت کش، مواد ضدعفونی کننده و نمک زدا می باشد و یا امکان زنگ زدن پلانجر وجود دارد، انتخاب سرامیک گزینه بسیار مناسبی می باشد. البته پلانجر سرامیکی ممکن است هزینه بیشتری نسبت به پلانجر فولادی ضدزنگ داشته باشد اما در کاربردهای خاصی استفاده از آن ضروری است.

تفاوت عملکردی
در پمپ های پلانجری در فشارهای بالاتری نسبت به پیستونی استفاده می شود. به دلیل ساختار پلانجر نسبت به پیستون و بیشتربودن طول قسمت داخل سیلندر، امکان اعمال نیروی بیشتر به پلانجر و تحمل آن نسبت به خم شدن و Buckling نسبت به پیستون بیشتر می باشد و بنابراین پمپ پلانجری قادر به ایجاد فشارهای بالاتری نسبت به پمپ پیستونی است.

جمع بندی: پمپ پلانجری همانند پمپ پیستونی توانایی ایجاد فشارهای بالا را دارد و برای انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا و دارای ذرات جامد مورد استفاده قرار می گیرد. عمده کاربردهای پمپ پلانجری در زمینه انتقال روغن های غلیظ، در صنایع زغال سنگ، فاضلاب های شهری و صنعتی، انتقال خرده های حفاری و البته انتقال آب دریا که حاوی ذرات و املاح زیادی است، استفاده می شود. بسته به تعداد پلانجر بکار رفته در پمپ، می تواند فشارهای مختلفی را تولید کند که هرچه تعداد سیلندر و پلانجر بیشتر باشد، فشار تولیدی نیز بیشتر می شود. عملکرد پمپ پلانجری مشابه پمپ پیستونی است و البته تفاوت هایی دارند که در این مقاله کالاصنعتی به آنها پرداخته شد. برای خرید پمپ پیستونی از برندهای مختلف اینترپمپ، برتولینی و میشلن که همگی ساخته کشور ایتالیا هستند، می توانید از طریق سایت کالاصنعتی اقدام کنید. همچنین مخاطبان خرید پمپ پیستونی هیدرولیک می توانید جهت دریافت قیمت آن با بخش فروش پمپ کالاصنعتی تماس حاصل فرمائید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/1827/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%B1%DB%8C


آموزش تنظیم پارامتر اینورتر دانفوس مدل FC 301/302 از روی کاتالوگ

۵ بازديد
در این سلسله مقالات قصد داریم به آموزش کار با اینورتر های پیشرفته و پر کاربرد دانفوس بپردازیم و طریقه ی تنظیم پارامتر این اینورترهای قدرتمند را به ساده ترین شکل آموزش دهیم. برند دانفوس یکی از بی نظیر ترین و با کیفیت ترین برند ها در زمینه ساخت اینورتر می باشد؛ اینورتر های این برند مدل های مختلفی دارد که مدل VLT® AutomationDrive FC 301 / FC 302 در این مقاله هدف آموزش است. این درایو قوی که از ماندگاری بالایی برخوردار می باشد، حتی با سخت ترین برنامه‌ها و در چالش برانگیزترین محیط‌ ها، به طور مؤثر و قابل اعتمادی کار می کند. به همین دلیل این اینورتر یکی از پر کاربرد ترین اینورتر ها در اکثر صنایع بزرگ ایران می باشد.

معرفی کی پد کنترل محلی گرافیکی و عددی (LCP)
تنظیم پارامتر (برنامه نویسی) آسان اینورتر دانفوس از طریق کی پد گرافیکی (LCP) انجام می شود. LCP به 4 گروه عملکردی تقسیم می شود:

نمایشگر گرافیکی با خطوط وضعیت
کلیدهای منو و چراغ های نشانگر - تغییر پارامترها و جابجایی بین عملکردهای نمایشگر
کلیدهای جهت یابی و چراغ های نشانگر
کلیدهای عملیاتی و چراغ های نشانگر
صفحه نمایش LCP می تواند تا 5 مورد از داده های عملیاتی را در حین نمایش وضعیت نمایش دهد.
خطوط نمایش
a. خط وضعیت: پیام های وضعیتی که نمادها و گرافیک ها را نشان می دهد.
b. خط 1-2: خطوط داده اپراتور که داده های تعریف شده یا انتخاب شده را نشان می دهد. می توانید با فشار دادن [Status] تا 1 خط اضافی اضافه کنید.
c. خط وضعیت: پیام های وضعیتی که متن را نشان می دهد.

توجه: اگر راه اندازی به تاخیر بیفتد، LCP پیام INITIALIZING را تا زمانی که آماده شود نشان می دهد. افزودن یا حذف گزینه ها می تواند راه اندازی را به تاخیر بیندازد.

صفحه نمایش ال سی دی
صفحه نمایش دارای نور پس زمینه و در مجموع 6 خط الفبا عددی است. خطوط نمایشگر جهت چرخش (فلش)، تنظیم انتخاب شده و تنظیم برنامه را نشان می دهد. صفحه نمایش به 3 بخش تقسیم می شود.

بخش بالا (Top section)
بخش بالایی تا 2 اندازه گیری را در وضعیت عملکرد عادی نشان می دهد.

بخش میانی (Middle section)
خط بالایی تا 5 اندازه گیری را با واحد مربوطه، بدون توجه به وضعیت (به جز در مورد هشدار/اخطار) نشان می دهد.

بخش پایین (Bottom section)
قسمت پایین همیشه وضعیت اینورتر را در حالت Status نشان می دهد.

تنظیم کنتراست نمایشگر
[Status] و [▲] را برای نمایش تیره تر فشار دهید.
[Status] و [▼] را برای نمایش روشن تر فشار دهید.
اکثر تنظیمات پارامترها را می توان بلافاصله از طریق LCP تغییر داد، مگر اینکه یک رمز عبور از طریق پارامتر 0-60 گذرواژه منوی اصلی یا از طریق پارامتر 0-65 رمز عبور منوی سریع ایجاد شده باشد.

چراغ های نشانگر
اگر از مقادیر آستانه خاصی تجاوز کرد، هشدار و/یا نشانگر هشدار روشن می شود. یک وضعیت و متن هشدار در LCP ظاهر می شود. چراغ نشانگر ON زمانی فعال می شود که ولتاژ شبکه اینورتر یا از طریق ترمینال باس DC یا منبع خارجی 24 ولت دریافت می کند. همزمان چراغ نشانگر پشت نیز روشن می شود.

LED سبز/روشن: بخش کنترل کار می کند.
LED/Warn زرد: نشان دهنده یک هشدار است.
LED قرمز/آلارم چشمک زن: زنگ هشدار را نشان می دهد.
انتقال سریع تنظیمات پارامتر بین چند اینورتر
برای این کار هنگامی که راه اندازی یک اینورتر و تنظیم پارامتر آن کامل شد، داده ها را در LCP (کی پد اینورتر) یا روی رایانه شخصی از طریق نرم افزار راه اندازی MCT 10 ذخیره کنید.

ذخیره سازی داده ها در LCP
توجه : قبل از انجام این عملیات موتور را خاموش کنید.

برای ذخیره داده ها در LCP:

به پارامتر 0-50 LCP Copy بروید.
کلید [OK] را فشار دهید.
[1] All to LCP را انتخاب کنید.
کلید [OK] را فشار دهید.
درصد پیشرفت همه تنظیمات پارامتر که در LCP ذخیره شده اند با یک نوار نشان داده می شود. وقتی به 100% رسید، [OK] را فشار دهید. LCP را به اینورتر دیگری وصل کنید و تنظیمات پارامتر را نیز در این اینورتر کپی کنید.

انتقال داده از LCP به اینورتر
توجه : قبل از انجام این عملیات موتور را خاموش کنید.

برای انتقال داده ها از LCP به اینورتر:

به پارامتر 0-50 LCP Copy بروید.
کلید [OK] را فشار دهید.
[2] همه را از LCP انتخاب کنید.
کلید [OK] را فشار دهید.
درصد پیشرفت همه تنظیمات پارامتر که در LCP ذخیره شده اند با یک نوار نشان داده می شود. وقتی به 100% رسید، [OK] را فشار دهید.

حالت نمایش
در عملکرد عادی، حداکثر 5 متغیر عملیاتی مختلف را می توان به طور مداوم در بخش میانی نشان داد: 1.1، 1.2، و 1.3، و همچنین 2 و 3.

حالت نمایش - انتخاب بازخوانی ها
با فشار دادن [Status] می توان بین 3 صفحه نمایش بازخوانی وضعیت جابجا شد. متغیرهای عامل با قالب بندی های مختلف در هر نمای وضعیت در ادامه این بخش نشان داده شده اند. جدول زیر اندازه گیری هایی را نشان می دهد که می توانند به هر یک از متغیرهای عملیاتی مرتبط شوند. هنگامی که گزینه ها نصب می شوند، اندازه گیری های اضافی در دسترس هستند.

لینک ها را از طرق زیر تعریف کنید:

پارامتر 0-20 نمایش خط 1.1 کوچک
پارامتر 0-21 نمایش خط 1.2 کوچک
پارامتر 0-22 نمایش خط 1.3 کوچک
پارامتر 0-23 نمایش خط 2 بزرگ
پارامتر 0-24 نمایش خط 3 بزرگ
هر پارامتر بازخوانی انتخاب شده در پارامتر 0-20 نمایش خط 1.1 کوچک تا پارامتر 0-24 نمایش خط 3 بزرگ دارای مقیاس و ارقام خاص خود پس از یک نقطه اعشار ممکن است. هر چه مقدار عددی یک پارامتر بزرگتر باشد، ارقام کمتری بعد از نقطه اعشار نشان داده می شود.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/1704/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D9%86%D8%B8%DB%8C%D9%85-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D9%84-fc-301-302-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%AF

خرابی بلبرینگ‌ها

۶ بازديد
انتخاب بلبرینگ
در طراحی اولیه بلبرینگ، اولین قدم تصمیم‌ گیری در مورد نوع و اندازه بلبرینگ است. انتخاب به‌ طور کلی بر اساس یک‌ عمر مطلوب خاص برای بلبرینگ است. گام بعدی طراحی عملکرد با در نظر گرفتن شرایط خدمات رایج است. متأسفانه، بسیاری از بلبرینگ‌ ها و رولبرینگ‌ های نصب‌ شده هرگز به طول عمر محاسبه‌ شده خود نمی‌رسند، زیرا در حمل، نصب و نگهداری اتفاقی رخ‌ داده است. هنگامی‌ که خرابی بلبرینگ یافت میشود، حتی اگر ناچیز باشد، بررسی پدیده برای تعیین علل مهم است. در این زمان، نه‌ تنها بلبرینگ، بلکه شفت، محفظه و روان کننده مورد استفاده همراه با بلبرینگ نیز باید به‌طور جامع بررسی شود.

علل خرابی بلبرینگ ها
برای قضاوت در مورد علل خرابی، دانش و تجربه کافی در بلبرینگ‌ ها و روان کننده‌ ها و درک خوب ویژگی‌ های تجهیزات ضروری است. علاوه بر این، در نظر گرفتن شرایط نصب و فرآیند عملیاتی بلبرینگ الزامی است. استاندارد ISO 15243 در اوایل سال 2004 منتشر شد. از آن زمان، دانش و تجربه بیشتری در مورد آسیب بلبرینگ به‌ دست‌ آمده است. یک گروه کاری ISO اطلاعات را بررسی کرده است و یک استاندارد بازنگری شده ISO 15243-2017 از اواسط سال 2017 در دسترس است. طبق این استاندارد آسیب‌ های بلبرینگ به دسته‌ های زیر طبقه‌ بندی می‌شوند.
فرسودگی
فرسودگی یک تغییر در ساختار مواد بلبرینگ است که در اثر چرخه‌ های مکرر تنش در سرویس عادی ایجاد می‌شود. شواهد فرسودگی معمولاً در هنگام شکستگی سطوح غلتشی قابل‌ مشاهده است که معمولاً به‌ عنوان پوسته‌ پوسته شدن شناخته می‌شود.

پدیده‌ ها
پوسته‌ پوسته شدن پدیده‌ ای است که در آن سطح بلبرینگ به دلیل بار تماسی که به‌ طور مکرر روی مسیر غلتش و سطح بلبرینگ در حین چرخش وارد می‌شود، پوسته‌ پوسته می‌شود.
وقوع پوسته‌ پوسته شدن نشان می‌دهد که پایان عمر یک یاتاقان نزدیک است.
گودال پدیده‌ ای است که در آن سوراخ‌ های کوچکی به عمق 0.1 میلی‌ متر بر روی سطح غلتش توسط فرسودگی غلتشی ایجاد می‌شود.
پوسته‌ پوسته شدن و حفره شدن اغلب در مراحل اولیه دیده می‌شود. در این صورت باید پس از بررسی علل، اقدامات متقابل انجام شود. دو نوع فرسودگی وجود دارد فرسودگی ناشی از زیر سطح و فرسودگی ناشی از سطح
فرسودگی ناشی از زیر سطح
این فرسودگی از زیر مسیر غلتش شروع می‌شود. هنگامی‌ که تغییرات ساختاری در مواد رخ می‌دهد، ترک‌های میکرو می‌توانند ایجاد شوند. هنگامی‌ که این ترک‌ ها به سطح می‌رسند، مواد شکسته و پوسته می‌شوند. در شرایط عملیاتی عادی، خستگی خالص زیرسطحی اغلب رخ نمی‌دهد. معمولاً فقط پس از یک‌ زمان بسیار طولانی در حال اجرا اتفاق می‌افتد.
فرسودگی ناشی از سطح
این فرسودگی از طرف دیگر بسیار شایع‌ تر است. عموماً ناشی از روانکاری ناکافی است. اگر منبع روانکار یا انتخاب روانکار اشتباه باشد، یا اگر روانکار آلوده باشد، سطوح تماس دیگر با یک ضخامت روان کننده مناسب جدا نمی‌شوند. نواحی ناهموار می‌توانند بر روی یکدیگر برش داده و جدا شوند. سطح ازنظر پلاستیک تغییر شکل داده و گاهی صاف می‌شود.

عوامل پوسته و سوراخ شدن بلبرینگ
پوسته‌ پوسته شدن و سوراخ شدن در اوایل عمر بلبرینگ تحت شرایط زیر رخ می‌دهد:

در طول عملیات، فاصله داخلی بلبرینگ باریک‌تر از حد مشخص می‌شود.
در حین نصب عیب ایجاد می‌شود، یا بریدگی، زنگ‌ زدگی و غیره روی سطح غلتش ایجاد می‌شود.
شکل نادرست شفت یا محفظه (دایره ناقص، فرورفتگی روی سطح).
اقدامات متقابل و پیشگیرانه
از یک بلبرینگ با بار نامی سنگین‌ تر استفاده کنید.
بررسی کنید که آیا بار غیرعادی ایجادشده است.
روش روانکاری را برای اطمینان از تشکیل بهتر ضخامت روان کننده، با افزایش ویسکوزیته، بهبود بخشید.
هنگامی‌ که یک شکست در مراحل اولیه کشف شد، اقدامات متقابلی که در بالا توضیح داده شد باید پس از بررسی علل انجام شود.
ویسکوزیته روان کننده را برای اطمینان از تشکیل بهتر ضخامت روان کننده افزایش دهید. 
سایش
در موارد عادی هیچ سایش قابل‌ توجهی در بلبرینگ‌ ها وجود ندارد. اما ممکن است درنتیجه ورود ذرات خارجی به بلبرینگ یا زمانی که روغن‌کاری رضایت‌بخش نیست، سایش رخ دهد. ارتعاش در بلبرینگ‌ هایی که کار نمی‌ کنند نیز باعث سایش می‌شود.

پدیده‌ ها
سایش عمدتاً در اثر سایش لغزشی روی قطعاتی از جمله صفحه انتهایی غلتک و دنده، سطح قفسه، قفسه و سطح رینگ بلبرینگ ایجاد می‌شود.
سایش ناشی از آلودگی به مواد خارجی و خوردگی نه‌تنها در سطح لغزنده بلکه در سطح‌ بلبرینگ نیز رخ می‌دهد.
خراشیدگی پدیده‌ای است که زمانی رخ می‌دهد که لغزش جزئی به‌طور مکرر روی سطح تماس ایجاد شود. بر روی سطح اتصال، خوردگی رخ می‌دهد.
اگر بلبرینگ‌ها هنگام توقف یا کار کردن بار ارتعاشی دریافت کنند، به دلیل اعوجاج الاستیک، لغزش جزئی در قسمت بین المنت و رینگ بلبرینگ رخ می‌دهد.
سایش ساینده
سایش (ساییدگی ساینده) حذف تدریجی مواد از سطوح تماس غلتشی در حین سرویس است و در درجه اول به دلیل مشکلی ایجاد می‌شود که اغلب این موارد می‌باشد، روانکاری اشتباه و روانکار نامناسب بلبرینگ مانند آلودگی روانکار با کثیفی. با استفاده مداوم، سایش سطوح بلبرینگ و فاصله داخلی تغییر می‌کند که بر عملکرد صاف و دقیق بلبرینگ تأثیر می‌گذارد.

چگونه از سایش ساینده اجتناب کنیم؟
آب‌بندها را برای اثربخشی در جلوگیری از ورود احتمالی ذرات بررسی کنید.
نوع گریس را بررسی کنید.
گریس را برای ذرات خارجی و منشأ احتمالی آن‌ها تجزیه‌ و تحلیل کنید.
اغلب اوقات، سایش واقعی ساینده به دلیل روانکاری ناکافی یا ورود آلاینده‌ های جامد رخ می‌دهد. سایش ساینده عموماً با سطوح مات مشخص می‌شود. سایش ساینده یک فرآیند تخریبی است که درنهایت بلبرینگ را از بین می‌برد زیرا ذرات سایش کارایی روان کننده را بیشتر کاهش می‌دهد. ذرات ساینده می‌توانند به‌سرعت مسیر حرکت عناصر غلتان و همچنین قفسه را از بین ببرند. قفسه بخش مهمی از بلبرینگ است. رینگ‌ها و عناصر غلتان تا حدود 60 HRC سخت‌کاری شده‌اند. اکثر قفسه‌های فلزی سخت‌کاری نشده هستند (ورق فلزی یا برنجی). در شرایط روانکاری نامناسب، قفس ممکن است اولین جزء پوشیده باشد.
سایش چسب (لکه‌دار)
سایش چسب نوعی آسیب مرتبط با روان کننده است که بین دو سطح جفت شونده که نسبت به یکدیگر می‌لغزند، رخ می‌دهد. با انتقال مواد از یک سطح به سطح دیگر (لکه‌گیری) مشخص می‌شود. معمولاً با گرمای اصطکاکی همراه است که گاهی اوقات می‌تواند سطوح جفت‌ گیری را خنثی یا سخت کند. گرمای اصطکاکی باعث ایجاد غلظت‌ های تنش موضعی می‌شود که می‌تواند باعث ترک خوردن یا پوسته‌شدن در نواحی تماس شود. لکه‌گیری در شرایط عملیاتی استاندار معمول نیست. سرعت لغزش نسبی باید بسیار بیشتر از ریز لغزش ناشی از هندسه بلبرینگ و تغییر شکل الاستیک در ناحیه تماس غلتشی باشد.

چگونه از سایش چسب اجتناب کنیم؟
معمولاً به دلیل روانکاری ضعیف اتفاق می‌افتند.

مطمئن شوید که گریس مناسب برای بلبرینگ استفاده‌ شده است.
مطمئن شوید که از مقدار کافی گریس استفاده‌ شده است.
فواصل زمانی تکمیل / تعمیرات اساسی سازنده را دنبال کنید.
مطمئن شوید که از آب‌ بندی کافی استفاده‌شده است.
علت‌ سایش چسب
روان کننده نامناسب یا کمبود روان کننده
آلودگی توسط مواد خارجی
اقدامات متقابل و پیشگیرانه
بررسی و بهبود روش روانکاری و روانکاری
فیلتر کردن روغن
بهبود آب‌بندی
خوردگی
اگر آب یا عوامل خورنده به مقداری به داخل بلبرینگ برسند که روان کننده نتواند از سطوح فولادی محافظت کند، زنگ‌زدگی ایجاد می‌شود. این فرآیند به‌زودی منجر به زنگ‌ زدگی عمیق خواهد شد. نوع دیگری از خوردگی، خوردگی فرتینگ است.

پدیده‌ ها
رگه‌های سیاه مایل به خاکستری در سراسر مسیرهای غلتش، عمدتاً بافاصله عناصر غلتان هم‌زمان است. در مرحله بعد، حفره‌های راهروها و سایر سطوح بلبرینگ
نواحی زنگ‌زدگی در سطح بیرونی رینگ خارجی یا در سوراخ رینگ داخلی. الگوی مسیر خوردگی به‌ شدت در موقعیت‌های مربوطه مشخص‌شده است.
خوردگی رطوبتی
آب یا عوامل خورنده در داخل بلبرینگ باعث ایجاد خوردگی سطحی به نام زنگ می‌شود. اگر مقدار آب یا عوامل خورنده زیاد باشد، روان کننده نمی‌تواند محافظت کافی برای سطوح بلبرینگ ایجاد کند که به‌زودی منجر به زنگ‌زدگی عمیق می‌شود.

چگونه از خوردگی رطوبتی اجتناب کنیم؟
شرایط آب‌بندی را بررسی کنید و از گریس مناسب استفاده کنید.
خوردگی اصطکاکی
خوردگی فرتینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک حرکت نسبی میکروسکوپی بین رینگ‌های بلبرینگ و شفت یا محفظه وجود داشته باشد، زیرا تناسب فاصله بین این اجزا وجود دارد. حرکت نسبی باعث می‌شود که ذرات ریز از سطح به هر سطح مالیده شوند. این ذرات وقتی در معرض اکسیژن اتمسفر قرار می‌گیرند اکسید می‌شوند و به رنگ زنگ‌ زدگی تبدیل می‌شوند و ازاین‌رو اصطلاح خوردگی fretting نامیده می‌شود.

چگونه از خوردگی اصطکاکی اجتناب کنیم؟
روی سطوح از خمیر ضد خراش مخصوص استفاده کنید.
واحدهای بلبرینگ را با یک‌ فاصله دهنده پلی آمیدی بین حلقه پشتی و وجهه جانبی رینگ داخلی درصورتی‌ که قبلاً استفاده‌ نشده است، اجرا کنید.
خوردگی ارتعاشی
خوردگی ارتعاشی در واقع به‌ عنوان سایش ناشی از ارتعاش بهتر شناخته‌ شده و درک آن آسان‌تر است. هنگامی‌که قطعات بلبرینگ در معرض ارتعاش قرار می‌گیرند، فاصله شفاف درون بلبرینگ بین اجزا به اجزا اجازه می‌دهد تا در برابر یکدیگر ارتعاش کنند که در موارد شدید می‌تواند فرسایش قابل‌ توجهی در سطوح تماس ایجاد کند. اصطلاح برینل کاذب از ظاهری می‌آید که شبیه به آنچه در آزمایش سختی برینل ایجاد میشود، به نظر می‌رسد که در آن یک توپ به یک سطح فشار داده می‌شود تا سختی آن اندازه‌گیری شود.

چگونه از خوردگی ارتعاشی اجتناب کنیم؟
از استفاده از تجهیزات ارتعاشی نزدیک به وسایل بلبرینگ در حالت توقف خودداری کنید.
علت‌ خوردگی ارتعاشی
وجود آب، رطوبت یا مواد خورنده در یاتاقان در مدت‌زمان طولانی.
نصب غلط محفظه و شفت
اقدامات متقابل و پیشگیرانه
آب‌ بندی را بهبود بخشید. از روان کننده با خاصیت ضد زنگ بهتر استفاده کنید.
تنظیم نشیمنگاه
فرسایش الکتریکی
هنگامی‌که جریان الکتریکی از یک بلبرینگ عبور می‌کند، یعنی از طریق عناصر غلتشی از یک رینگ به رینگ دیگر می‌رسد، آسیب رخ می‌دهد. در سطوح تماس، فرآیند شبیه به جوشکاری قوس الکتریکی است.

پدیده‌ ها
سطح بلبرینگ تا حدی توسط جرقه‌های ایجادشده در هنگام ورود جریان الکتریکی به بلبرینگ و عبور از یک‌لایه روغن بسیار نازک در نقطه تماس بلبرینگ ذوب می‌شود.

ولتاژ بیش‌ از حد
هنگامی‌ که یک جریان الکتریکی از یک بلبرینگ فولادی عبور می‌کند، آسیب به سطوح تماس حتی در سطوح بسیار پایین با حرکت الکتریسیته به زمین رخ می‌دهد. در سطوح تماس، فرآیندی شبیه به جوشکاری قوس الکتریکی زمانی اتفاق می‌افتد که سطوح بلبرینگ به‌صورت لحظه‌ای به یکدیگر جوش داده شوند. همان‌ طور که بلبرینگ به چرخش ادامه می‌دهد، جوش شکسته می‌شود و گودال‌ های مشخصه‌ ای در سطوح بلبرینگ ایجاد می‌کند. آسیب دائمی به ساختار فلزی وارد می‌شود که منجر به پوسته‌ پوسته شدن زیرسطحی با ادامه کار می‌شود.

چگونه از ولتاژ بیش از حد اجتناب کنیم؟
مطمئن شوید که دستگاه‌های برگشت زمین (برس ها) به‌ درستی کار می‌کنند.
هنگام جوشکاری مطمئن شوید که اتصال زمین به‌درستی انجام‌ شده است.
فرسایش نشتی فعلی
هنگامی‌ که جریان به‌ طور مداوم از طریق بلبرینگ در حال کار جریان می‌ یابد، حتی با شدت کم، سطوح راهرو فرسایش می‌یابد زیرا هزاران گودال یا دهانه میکروسکوپی روی سطوح ایجاد می‌شود. در موارد شدید، فرسایش جریان الکتریکی به‌ صورت فلوت سوخته در سطوح ظاهر می‌شود. پوسته‌ پوسته شدن سطوح منجر به خرابی فاجعه‌ بار بلبرینگ خواهد شد.

چگونه از فرسایش نشتی فعلی اجتناب کنیم؟
مطمئن شوید که دستگاه‌ های برگشت زمین (برس ها) به‌ درستی کار می‌ کنند.

علت‌ ها
سطح بلبرینگ با عبور جریان الکتریکی از یاتاقان تا حدی ذوب می‌شود.

اقدامات متقابل و پیشگیرانه
جریان را مجدداً جهت عبور از بلبرینگ تغییر دهید.
از بلبرینگ‌ های عایق استفاده کنید.
تغییر شکل پلاستیک
اضافه‌ بار
اضافه‌بار ناشی از بارهای استاتیک یا ضربه‌ای است که منجر به تغییر شکل یا فرورفتگی پلاستیک می‌شود.

تورفتگی
اگر بلبرینگ بتواند روی زباله‌ ها بچرخد، ذرات آلودگی می‌توانند باعث ایجاد فرو رفتگی در سطوح تماس بلبرینگ شوند. ذرات ایجاد کننده فرورفتگی نیازی به سخت بودن ندارند. آلاینده‌ها همچنین روغن موجود در روان کننده را جذب می‌کنند که می‌تواند منجر به خرابی زودرس بلبرینگ شود.

تورفتگی با جابجایی
استفاده صحیح از بلبرینگ‌ ها در هنگام ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و مونتاژ برای حفظ شرایط خوب قطعات بسیار مهم است. همیشه از ابزار مناسب برای رسیدگی به اجزای بلبرینگ استفاده کنید و هنگام حمل‌ و نقل و نگهداری بلبرینگ‌ ها مراقب باشید تا از آلودگی و خوردگی جلوگیری کنید. بارهای ضربه‌ای در حین نصب یا تعمیرات اساسی ناشی از تکنیک‌ های جابجایی نامناسب می‌تواند باعث آسیب به سطوح بلبرینگ شود که ممکن است هنگام چرخش بلبرینگ احساس شود.

علت‌ تورفتگی با جابجایی
علل معمولی تکنیک‌ های نصب نادرست (نیروی اعمال‌ شده از طریق عناصر بلبرینگ و رینگ‌ ها) یا ضربه شدید در سرعت چرخش بلبرینگ بسیار کم است.

اقدامات متقابل و پیشگیرانه
هنگام نصب بلبرینگ از ابزار مناسب استفاده کنید.
شرایط آب‌ بندی را بررسی کنید.
در هنگام تعمیرات اساسی حتماً از گریس مناسب و تمیز استفاده کنید.
شکستگی و ترک‌ خوردگی
به دلایل مختلف ممکن است در رینگ‌ های بلبرینگ ترک ایجاد شود. شایع‌ ترین علت، حرکات خشن هنگام نصب یا جدا کردن بلبرینگ‌ ها است. ضربات چکش که مستقیماً بر روی رینگ اعمال می‌شود، ممکن است باعث ایجاد ترک‌های ریز شود و درنتیجه وقتی بلبرینگ به کار می‌رود، تکه‌ هایی از حلقه می‌شکند. بالا رفتن بیش‌ ازحد روی نشیمنگاه یکی دیگر از دلایل ترک‌ خوردگی حلقه است. پوسته‌ پوسته شدن، که به دلایلی رخ‌ داده است، به‌عنوان شکاف شکستگی عمل می‌کند و ممکن است منجر به ترک خوردن رینگ بلبرینگ شود. همین امر در مورد خوردگی فرتینگ نیز صدق می‌کند.

پدیده‌ ها
ترک‌ها شامل ترک‌های خفیف، شکافتن و شکستگی است.
تراشه‌ها نوعی خرابی هستند که در قسمت خاصی از رینگ بلبرینگ رخ می‌دهد.
شکستگی اجباری
علاوه بر بارهای ضربه‌ ای، شکست اجباری معمولاً به دلیل تلاش برای نصب بلبرینگ‌ ها در محفظه‌ ها یا روی شفت‌ هایی با شکل نامناسب یا ابعاد نادرست ایجاد می‌شود. استفاده از ابزار نادرست یا مونتاژ بر روی ژورنال‌ های محوری که شکل نامناسب و اندازه نادرست دارند می‌تواند باعث شکستگی رینگ شود.

چگونه از شکستگی اجباری اجتناب کنیم؟
قبل از نصب، مطمئن شوید که ژورنال‌ ها اندازه مناسبی دارند.
از ابزار صحیح استفاده کنید.
هرگز از چکش روی هیچ جزء استفاده نکنید.
شکستگی فرسودگی
شکست فرسودگی زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل خمش چرخه‌ ای از استحکام خستگی فراتر رود، به‌عنوان‌ مثال اگر رینگ‌ های بلبرینگ به‌اندازه کافی پشتیبانی نشده باشند و تحت نیروهای خمشی در حال خدمت قرار نگیرند. یک ترک ایجاد می‌شود که سپس تا زمانی که ترک از طریق رینگ رشد کند، منتشر می‌شود.

چگونه از شکستگی فرسودگی اجتناب کنیم؟
از درست بودن نشیمنگاه‌ های بلبرینگ اطمینان حاصل کنید.

شکستگی حرارتی
شکستگی حرارتی می‌ تواند در یک رینگ بلبرینگ رخ دهد که در آن اصطکاک ناشی از لغزش باعث گرما می‌شود. ترک‌ ها در سطوح تماس ایجاد می‌شوند و ممکن است زمانی اتفاق بیفتند که بلبرینگ به‌ درستی قرار نگرفته باشد و اجزای مجاور مانند رینگ‌ های پشتی و کلاهک‌ های انتهایی آزادانه بچرخند زیرا در موقعیت خود قفل نشده‌اند.

چگونه از شکستگی حرارتی اجتناب کنیم؟
هنگام نصب یک واحد غلتک مخروطی (TBU)، مطمئن شوید که همه اجزا به‌ درستی قفل‌ شده باشند.
علت‌ شکستگی حرارتی
بار سنگین
بار داخلی بیش‌ از حد سنگین ناشی از نصب نادرست
تداخل بیش‌ از حد در اتصالات، یا شفت و محفظه با شکل نامناسب
تولید گرمای آنی بلبرینگ ناشی از لغزش ناگهانی در سطح بلبرینگ، سطح لغزش یا سطح اتصالات
گرمای غیرعادی به دلیل کمبود روان کننده تولید می‌شود.
اقدامات متقابل و پیشگیرانه
تحقیق و به دنبال آن اقدامات متقابل برای بار بسیار سنگین
از بین بردن ضربه حرارتی
بهبود تداخل (کاهش تداخل)
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7/640/%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%84%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7






بهترین برند پمپ استخری

۴ بازديد
یکی از پمپ هایی که هم در فصول گرم سال و هم فصول سرد سال استفاده می شود، پمپ استخری است. همانطور که از نام پمپ استخر مشخص است، این پمپ در انواع استخرها مثل استخر عمومی، جکوزی، استخر منازل و ویلاهای شخصی، پارک های آبی و ... به منظور سیرکوله کردن و تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از بکار بردن پمپ استخری به گردش در آوردن آب و جلوگیری از راکدشدن آب و لجن بستن کف استخر است. همچنین برای استفاده بهینه تر از حجم آب زیاد داخل استخرها و جلوگیری از هدررفت آب لازم است تا با انواع برندهای مختلف پمپ استخر بازار آشنایی پیدا کرد. پمپ های استخری از جمله انواع پمپ است که دارای دو نوع با فیلتر و بدون فیلتر هستند و قبل از خرید، اطلاع از برندهای مختلف آنها می تواند به مشتری کمک زیادی کند. در این مقاله کالاصنعتی به معرفی بهترین برند پمپ استخری پرداخته خواهد شد، به گونه ای که با خواندن این مقاله می توانید بهترین پمپ مناسب برای استخر خود را انتخاب کنید، پس با ما همراه باشید.
بهترین برند پمپ استخری
پمپ استخری برند لئو
پمپ استخری برند پنتاکس
پمپ استخری برند آکوا استرانگ
پمپ استخری برند نوید موتور
پمپ استخری برند سیستما
برای خرید پمپ مناسب برای تخلیه استخر می‌توانید از طریق سایت خرید آنلاین انجام دهید یا از طریق شماره تماس و شبکه‌های اجتماعی با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید. در ادامه انواع برندهای پمپ استخری خوب که از بهترین و با کیفیت ترین آنها هستند ارائه خواهند شد، در فروشگاه اینترنتی کالاصنعتی می توانید بهترین پمپ استخری را تهیه کنید.

پمپ استخر لئو سری XKP
یکی از برندهای معتبر و پرفروش، پمپ‌های سری XKP لئو است. قطعات این پمپ شامل دریچه پرکن، بدنه پمپ، پوشش ضد آب پمپ، دیفیوزر، بلبرینگ، روتور، پایه، استاتور، پوشش فن، کاور انتهایی پمپ، هوزینگ موتور، کلاهک، ترمینال باکس و ... است. به منظور انتخاب مدل دقیق می‌‌توانید به نمودار همپوشانی پمپ‌ استخر لئو مراجعه کنید.

مشخصات پمپ استخر لئو سری XKP
بدنه پمپ از جنس پلاستیک مهندسی
شافت پمپ از جنس استیل 304
بیشینه دمای سیال: 35 درجه سانتی گراد
بیشترین مکش 3.5 متر
کلاس عایق بندی موتور: F
کلاس حفاظتی: IPX5
پمپ استخری پنتاکس ایرانی PENTAX IR سری WINNER
یکی دیگر از برندهای پرفروش و با قیمت بسیار مناسب که در عین حال دسترسی خوبی دارد، پمپ‌های سری WINNER پنتاکس ایرانی مربوط به شرکت دیزل ساز است. به جرات می توان گفت پمپ استخری پنتاکس ایرانی از لحاظ کیفیت هم رده با مدل ایتالیایی آن است با این تفاوت که قیمت آن مناسب تر است. تیپ‌های مختلف پمپ پنتاکس ایرانی سری WINNER در زیر ذکر شده است.

WINNER100M (IR)
WINNER150M (IR)
WINNER200M (IR)
WINNER300M (IR)
پمپ آب استخری پنتاکس ایتالیایی PENTAX سری POOL
پمپ پنتاکس یک برند ایتالیایی است که این شرکت از جمله شرکت‌های معتبر در زمینه طراحی و تولید پمپ‌های استخری است. این شرکت پمپ‌های استخری خود را با عنوان سری POOL معرفی کرده است. در ادامه برخی از مدل‌های پمپ‌ آب برای استخر پنتاکس ایتالیا ذکر شده است.

EASY POOL1 25M
EASY POOL1 33M
EASY POOL1 50M
EASY POOL1 75M
EASY POOL1 100M
POOL1 25M, 25T
POOL1 33M, 33T
POOL1 50M, 50T
POOL1 75M, 75T
POOL1 100M, 100T
POOL1 150M, 150T
پمپ استخری آکوا استرانگ ایتالیایی سری EKP
پمپ آکوا استرانگ یک برند ایتالیایی نیز در کنار پمپ آب استخری لئو و پمپ استخری پنتاکس در بازار ایران جایگاه خود را پیدا کرده است. این پمپ یکی از بهترین پمپ های استخری بوده که از کیفیت بالایی برخوردار است و هم رده دیگر برندها و قیمت مناسب‌تر، نظر مشتریان را جلب کرده است. در ادامه جدول انواع پمپ برای استخر آب آکوا استرانگ نشان داده شده است. بدنه پمپ استخری از پلاستیک مهندسی است، شافت استیل 304، کارکرد با صدای کم، تحمل بیشینه دما 35 درجه سانتی گراد، کلاس حفاطتی F و IPX5 از دیگر ویژگی‌های پمپ آب استخری آکوا استرانگ است.

پمپ آب استخری سیلند ایتالیا SEALAND
برند ایتالیایی سیلند ایتالیا پمپ‌های استخری خود را در سری SWIMMY روانه بازار کرده است. نوع اتصال پمپ سیلند ایتالیا از نوع رزوه ای است، دور موتور 2900 را دارا می‌باشد، به صورت تکفاز عمل میکند و تا 90 درجه را می‌تواند تحمل کند. بنابراین بسیار برای جکوزی مناسب است. در جدول بعد مشخصات فنی پمپ آب برای استخری سیلند ایتالیا گزارش شده است.
پمپ آب استخری نوید موتور
شرکت نوید موتور یکی از بزرگترین سازنده های ایرانی پمپ استخری بوده که پمپ فیلتردار استخری با کیفیت بالایی را روانه بازار می کند. پمپ استخری نوید موتور به دلیل اینکه در ایران تولید می شود از لحاظ دسترسی راحت به قطعات یدکی دارای مزیت بالاتری نسبت به موارد مشابه خارجی دارد. برای خرید پمپ فیلتردار استخری نوید موتور با عنوان NM-STP می توانید به صفحه مربوطه از کالاصنعتی مراجعه کرده و در صورت هرگونه سوال و راهنمایی درباره پمپ استخری نوید موتور با کارشناسان پمپ تماس بگیرید.
پمپ استخری سیستما
شرکت سیستما دیگر سازنده ایتالیایی پمپ استخری است که پمپ های با کیفیتی از بهترین متریال تولید می کند. پمپ استخری سیستما سری TSW از نوع خودمکش است و جنس پروانه و پوسته آن به ترتیب نوریل و پلی پروپیلن است. پمپ استخری 0.5 اسب سیستما TSW 500 را می توانید با گارانتی 18 ماهه از کالاصنعتی خریداری کنید.
جمع بندی: وظیفه مهم پمپ های استخری در تصفیه کردن و به گردش در آوردن حجم وسیعی آب جهت جلوگیری از راکدماندن آب و مشکلاتی که در پی دارد مثل لجن گرفتن دیواره ها و کف استخر، اصلا پوشیده نیست. به همان میزانی که انتخاب پمپ استخری از لحاظ میزان توانایی جابجاکردن آب در زمان مهم است، انتخاب بهترین برند پمپ استخر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برندهای مختلفی در دنیا به تولید پمپ استخری پرداخته اند که هر کدام دارای ویژگی ها و کیفیت های مختلفی هستند. در این مقاله کالاصنعتی بهترین پمپ های مناسب برای استخر ارائه شدند و برندهای ایرانی و خارجی بهترین پمپ استخر نام برده شد و ویژگی های هر کدام توضیح داده شد. فروشگاه اینترنتی کالاصنعتی ارائه کننده انواع بهترین پمپ مناسب برای تخلیه استخر بوده و آماده است تا در مورد پمپ های استخری هر گونه سوال و راهنمایی را به مشتریان عزیزی که قصد خریداری آن را دارند بصورت رایگان مشاوره دهد.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/1683/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%B1%DB%8C

لوازم جانبی پمپ سانتریفیوژ

۴ بازديد
هنگامی که برای مصارف پمپاژ آب و تأمین آب با فشار و حجم کافی برای واحدهای مختلف ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری یا حتی واحدهای تولیدی و صنعتی به استفاده از پمپ آب نیاز پیدا می کنید، معمولاً تنها دغدغه تان تهیه یک پمپ خوب و باکیفیت است و چیزهای دیگر نظیر لوازم جانبی پمپ ذهنتان را به خود مشغول نخواهد کرد.
اما لازم است بدانید همانطور که برای استفاده از یک خودرو در تمامی شرایط آب و هوایی و مناطق مختلف جغرافیایی، به یک سری تجهیزات کمکی و به عبارتی لوازم یدکی نیاز خواهید داشت تا بهترین و مطلوب ترین عملکرد را از خودروی خود دریافت کنید، در زمینه دریافت بهترین و مناسب ترین کارایی و بازدهی از پمپ آب نیز، در اختیار داشتن یک سری لوازم جانبی پمپ سانتریفیوژ اهمیت خواهد داشت. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با قطعات پمپ و لوازم یدکی پمپ آب و کاربرد آن ها آشنا شوید. برای اطلاع از مشخصات فنی و قیمت پمپ آب کشاورزی با کارشناسان فروش در تماس باشید.
قطعات پمپ آب خانگی
این که شما خریدار و صاحب پمپ آب باشید یا یک تکنسین نصب و راه اندازی پمپ، مهم است که بدانید چه لوازم جانبی دیگری برای پمپ خود نیاز دارید. لوازم جانبی پمپ آب می تواند به عملکرد پمپ حتی با کارایی بیشتر کمک کند. در این بخش قطعات اصلی پمپ خانگی را به صورت خلاصه معرفی خواهیم کرد. از جمله اجزای اصلی تشکیل دهنده پمپ خانگی می توان به پروانه، بلبرینگ، پیستون، شافت، پایه، پوسته یا پوشش، دنده، دیافراگم، دیسک، گیج فشار، کلید اتوماتیک، سیل مکانیکی، واشر کاغذی، رینگ سایشی، بوش، دیفیور، عینکی و ... اشاره کرد. هر یک از این اجزا نقش اصلی و مهمی در عملکرد تعریف شده برای پمپ دارند. لوازم جانبی پمپ اما نقش ثانویه و بهبود دهنده در کارکرد وظایف مختلف پمپ ایفا می کنند.

نکته قابل ذکر در بحث شناخت و تهیه لوازم جانبی پمپ، شناخت نوع پمپ است. به طور مثال قطعات پمپ پنتاکس بسته به اینکه کدام پمپ از این برند معتبر و باکیفیت تهیه شده باشد، فرق خواهد داشت. برند پنتاکس انواع پمپ های خانگی، پمپ خود مکش، پمپ بشقابی، پمپ سانتریفیوژ و ... را به بازارهای جهانی عرضه نموده است. همچنین لوازم جانبی پمپ گرانفوس در انواع و کاربردهای مختلف در بازار قطعات و تجهیزات صنعتی موجود است که با مشورت با کارشناسان و متخصصان فروش می توانید اطلاعات کافی را در حوزه نوع این لوازم، برندهای موجود، قیمت و ... دریافت نمایید.

لوازم جانبی پمپ آب
صاف کننده ها
پمپاژ آب صرفاً به معنای انتقال آب پرفشار به نقاط دیگر است. حال ممکن است این آب آلوده و دارای میکروب و آلاینده هایی باشد که در مصارف خانگی یا برخی مصارف صنعتی و کشاورزی موجب آسیب به سلامتی افراد شود. آب فاضلاب یا رودخانه همچنین ممکن است با مقدار زیادی گل و سنگ و لجن همراه باشد که توانایی مسدود کردن و خراب شدن پمپ آب شما را دارد. یک صافی می تواند از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کند. با سرمایه گذاری در تهیه یک قطعه صافی، می توانید اطمینان داشته باشید که قبل از ورود آب به مکانیسم های داخلی پمپ آب، جلوی هرگونه آلودگی گرفته خواهد شد. بسته به نوع جامداتی که با آن روبرو هستید، مطمئن شوید که نوع و اندازه صافی مناسب را انتخاب کرده اید.
کیت های شیلنگ
شما بدون توجه به کاربرد، از قبل می دانید که هنگام کار با پمپ آب خود به یک شیلنگ احتیاج دارید. برخی از کاربردهای مرتبط با پمپ آب هستند که در آن ها نیاز به استفاده از بیش از یک شلنگ وجود دارد. اگر نیاز شما انتقال آب از نقطه A به نقطه B است و در این بین استفاده های دیگری نیز از آب پمپاژ شده دارید، می توانید به دنبال خرید یک کیت شیلنگ به عنوان یکی از لوازم جانبی پمپ که بسیار پراستفاده و کار راه انداز است، باشید تا در هر مرحله شلنگ مناسب برای کار خود را در اختیار داشته باشید.

شیلنگ تخلیه
یک شیلنگ تخلیه ممکن است در کیت شیلنگ شما موجود باشد یا نباشد. شیلنگ تخلیه از لوازم جانبی پمپ است که به طور خاص برای کمک به کشیدن آب از یک منطقه سیل زده به سمت مکان تازه تعیین شده، طراحی شده است. اگر در مناطق سیل آسا زندگی می کنید، یک شیلنگ تخلیه برای کیت آمادگی پمپ آب ضروری است.

کیت چرخ
کیت چرخ یکی از خوش دست ترین لوازم جانبی پمپ است که در سوله یا گاراژ شما ذخیره شده است. تلاش برای بارگیری و حمل پمپ آب می تواند یک فرآیند انرژی و وقت گیر باشد، اما هیچ ترسی نداشته باشید! با در اختیار داشتن کیت چرخ، می توانید دسترسی آسانی برای پمپ آب خود ایجاد کنید. با پرداخت هزینه کمتر از یک واگن برقی یا کامیون، یک کیت چرخ به راحتی خود را به پمپ آب شما متصل می کند، بنابراین می توانید پمپ را در مکان مورد نیاز قرار دهید.

نازل
اگر نگران کنترل جریان آب از پمپ خود هستید، توصیه ما این است که هنگام خرید لوازم جانبی پمپ خود، خرید نازل را هم در لیست خرید قرار دهید. در حال حاضر بسیاری از نازل ها به دسته تپانچه مجهز شده اند تا بتوانید نازل را در حالی که مستقیماً در جایی که نیاز به آب دارید هدف بگیرید، نگه دارید.
جفت اتصال
اگر از چندین شیلنگ برای کاربردهای پمپ آب خود استفاده می کنید، یک کوپلینگ یا "آداپتور" به شما در سهولت کار کمک می کند. یک کوپلینگ به عنوان لوازم جانبی پمپ آب، به اپراتورها امکان می دهد تا به سرعت پمپ های آب خود را به یکدیگر متصل کنند در حالی که از استفاده وقت گیر از نخ، ابزار، درپوش، چرخاندن، چشمه ها و یاتاقان توپ جلوگیری می کنند. کوپلینگ به شما کمک می کند تا کارایی و عملکرد پمپ خود را افزایش دهید. این قطعه از لوازم جانبی پمپ، قطعه ای ایده آل برای پیمانکاران آب و برق، شهرداری ها و سایر مصارف صنعتی است. برای اطلاع از قیمت کوپلینگ با کارشناسان ما در تماس باشید.

مهر و موم مکانیکی
این اجزاء مکانیکی جهت آب بندی مکانیکی به منظور طولانی تر نمودن عمر پمپ مورد استفاده قرار می گیرند. این مهر و موم ها در بخشی از پمپ که شافت به داخل قاب وارد می شود یا از آن خارج می شوند نصب می شوند و هدف آنها جلوگیری از نشت است. زمانی که از مهر و موم مکانیکی در قالب یکی از لوازم جانبی پمپ آب استفاده می کنیم خواهیم دید که:

• هیچ نشتی که قابل توجه و قابل مشاهده باشد ضمن عملکرد پمپ وجود ندارد.
• طرح های مدرن مهر و موم مکانیکی به قطعه شفت یا آستین پمپ آسیب نمی رسانند.
• تعمیر و نگهداری قطعات پمپ روز به روز کاهش می یابد، زیرا مهر و موم ها دارای فنرهای داخلی هستند که باعث می شود با سایش صورت خود تنظیم شوند.
• آلودگی یاتاقان در عملکرد طبیعی پمپ کاهش می یابد، زیرا روان کننده تحت تأثیر نشت مهر و موم قرار نمی گیرد.
• در صورت وجود این محصول در پمپ، تجهیزات دیگر پمپ کمتر دچار خوردگی می شوند.
• این قطعه با مزایایی که دارد باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

از دیگر قطعات و لوازم جانبی پمپ آب می توان به واسطه پمپ آب، اورینگ لاستیکی، کلگی پمپ، سوئیچ فشار، گیرنده های گشتاور و ... اشاره نمود.
کیت چرخ چیست ؟
کیت چرخ یکی از خوش دست ترین لوازم جانبی پمپ است که در سوله یا گاراژ شما ذخیره شده است. تلاش برای بارگیری و حمل پمپ آب می تواند یک فرآیند انرژی و وقت گیر باشد، اما هیچ ترسی نداشته باشید! با در اختیار داشتن کیت چرخ، می توانید دسترسی آسانی برای پمپ آب خود ایجاد کنید. با پرداخت هزینه کمتر از یک واگن برقی یا کامیون، یک کیت چرخ به راحتی خود را به پمپ آب شما متصل می کند، بنابراین می توانید پمپ را در مکان مورد نیاز قرار دهید

فواید صاف کننده ها چیست ؟
پمپاژ آب صرفاً به معنای انتقال آب پرفشار به نقاط دیگر است. حال ممکن است این آب آلوده و دارای میکروب و آلاینده هایی باشد که در مصارف خانگی یا برخی مصارف صنعتی و کشاورزی موجب آسیب به سلامتی افراد شود. آب فاضلاب یا رودخانه همچنین ممکن است با مقدار زیادی گل و سنگ و لجن همراه باشد که توانایی مسدود کردن و خراب شدن پمپ آب شما را دارد. یک صافی می تواند از این اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

با سرمایه گذاری در تهیه یک قطعه صافی، می توانید اطمینان داشته باشید که قبل از ورود آب به مکانیسم های داخلی پمپ آب، جلوی هرگونه آلودگی گرفته خواهد شد. بسته به نوع جامداتی که با آن روبرو هستید، مطمئن شوید که نوع و اندازه صافی مناسب را انتخاب کرده اید.
منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/409/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%88%DA%98